2007. 02. 17.
KONFLIKTUSKEZELÉS
4.
MONDD
EL A PANASZODAT, DE NE KRITIZÁLJ
Jimmy Evans heti tanítása házasoknak, 2006. november 26.
Ez
a negyedik és egyben befejező része a házasságon belüli konfliktusmegoldásról
szóló tanításoknak. Ma arról szeretnék szólni, hogy mi a különbség a panasz és a kritika között. Ezt nagyon fontos
megértenünk, ha szeretnénk megoldani a problémákat.
Mindegyikünknek
joga van arra, hogy elmondhassuk a panaszunkat a
társunknak. Tudatosítanunk kell ezt, hogy a másik is bátran elmondhassa a gondjait.
Egy egészséges házasságban mindkét félnek szabadsága
van a nyílt beszédre, a retorziótól
vagy a megszégyenüléstől való félelem nélkül.
Amikor
elmondjuk a panaszunkat, nem szabad elfelejtenünk, hogy az nem a másikról szól, hanem rólunk. Bármi is az, ami minket felzaklatott, a
hangsúly azon van, hogy mi érzünk valamit.
Vegyük például, hogy Karen valami olyat tett, ami engem bosszant, és én emiatt
beszélgetést kezdek vele. Az valahogy így történik: „Karen, ma reggel olyan
türelmetlen voltál velem, és ez úgy zavar engem. Nem tudom, mi volt a baj, rám
voltál mérges, vagy valami másról van szó, de én nem szeretem, amikor így
válaszolsz. Ha valamivel felmérgesítettelek, szeretném, ha elmondanád."
Szeretném,
ha észlelnéd, hogy nem vádaskodással, vagy támadással kezdtem. Azzal kezdtem, hogy
elmondtam, hogyan érzek, és közöltem, hogy
szeretném tudni, mi történt, beleértve, hogy ha valamit rosszul tettem azt, is
szeretném tudni és vállalni érte a felelősséget. Ha így elmondjuk a panaszunkat,
akkor mindent megbeszélhetünk, anélkül, hogy rosszindulattal illetnénk, vagy védekező
állásba kényszerítenénk a másikat.
A
kritizálás más. A kritika a másikra koncentrál azzal, hogy vádol, és ezzel
automatikusan védekezésre kényszeríti. Ha ugyanazt, amit az imént mondtam Karennek,
kritikus hangnemben tettem volna, az valami ilyesmi lenne: „Karen, ma reggel
türelmetlen voltál velem, és ezt nem szeretem. Valami nincs rendben veled, és
szeretném, ha rájönnél, hogy mi az, és helyre hoznád. Nem érdemlem meg, hogy így
viselkedj velem. Én semmi rosszat nem tettem, te meg olyan forrófejű vagy. Legközelebb
nem leszek ilyen szelíd.”
Látod
a különbséget a kritika és a panasz között? Ha elmondjuk a panaszunkat, akkor azzal elmagyarázzuk a problémát, és egy barátságos légkört teremtünk arra, hogy a
másik is elmondhassa a saját meglátását. Mivel az egész arra összpontosul, hogy én
mit érzek, és nem az ő viselkedését próbálom meg értelmezni, a beszélgetés udvarias és építő
jellegű marad.
A
kritika azonnal csatateret képez. A beszélgetés kezdeményezője ítélőbíróvá
válik, a másik fél meg vádlottá, akinek egy ellenséges környezetben kell
bizonyítania ártatlanságát. Tehát a lényeg – a kritika nem vezet célra, nem működik.
Ügyeljünk,
hogy az ilyen beszélgetéseket megerősítő
szavakkal és a társunk iránt kifejezett tisztelettel
kezdjük. A kutatások igazolják, hogy a beszélgetések hangvétele csak ritkán tud az
első három percre jellemzőhöz képest javulni. Ezért fontos, hogy mondjuk el ugyan a
panaszunkat, de ne kritizáljunk. Mielőtt belekezdesz egy ilyen beszélgetésbe, vedd
irányításod alá az érzelmeidet, és
felügyeld a szádat is. Arra koncentrálj, hogy
benned milyen érzéseket váltott ki a dolog, és adj
lehetőséget a társadnak, hogy ő ugyanúgy elmondhassa az észrevételeit, és
megmagyarázhassa, hogy mi zajlik benne.
Ha
megteszed, azt fogod tapasztalni, hogy sok
gyümölcsöt hoz. A beszélgetéseitek sokkal kellemesebbek és eredményesebbek
lesznek. Sokkal szabadabban tudtok majd beszélni egymással, anélkül, hogy egymást
megbántanátok. Ez intimitást és barátságot épít ki. Ez az eredménye a sikeres
konfliktuskezelésnek. Segít, hogy megoldjátok a problémákat, miközben megőrzitek
és fokozzátok az egymás felé irányuló jóakaratot.
Forrás: Marriage Today szolgálat heti hírlevele
— www.marriagetoday.org