2007. 07. 12.
A KERESZTSÉGEKRŐL
A keresztség legfőbb áldása, hogy a megkeresztelt Isten tulajdona és
védettje lesz. Valakinek a nevére megkeresztelkedni annyit jelent, mint hozzá
csatlakozni, hozzá tartozni. Aki Jézus nevére keresztelkedik meg, az elkülönül a
világtól, és Istennek szenteli magát.
Péter apostol az első Pünkösd napján, az Egyház születésekor
két új keresztségről prédikált: az egyik a Jézus
nevére való megkeresztelkedés, a másik a Szent
Szellem keresztség. Mindkettő Isten ingyenes ajándéka.
Apostolok Cselekedetei 2,38.
Péter pedig monda nékik: Térjetek meg és KERESZTELKEDJETEK MEG mindnyájan a JÉZUS
KRISZTUSNAK NEVÉBEN a bűnöknek eltörlésére; és veszitek a SZENT SZELLEM
AJÁNDÉKÁT.
Később, az alábbi igeversben ismét találkozunk a Jézus nevére történő megkeresztelkedéssel és
az azt követő bemerítkezéssel, azaz a
vízkeresztséggel. A sorrend nagyon lényeges! A Jézus
nevére való megkeresztelkedést követheti a bemerítkezés,
azaz a vízkeresztség. Az örök életre vágyó ember először üdvösséget nyer
Jézus, a Krisztus elfogadása által, amikor kijelenti (megvallja) a Krisztusba vetett
hitét. (Róm. 10,9-10) Példaként hozható a szerecsen: miután a szelleme szemmel nem
látható módon újjászületett Istentől, utóbb fizikailag is érzékelhető módon
részesült a vízkeresztségben a bemerítés során. (Az Ige világosan írja, hogy itt
bemerítkezés történt, ugyanis a vízkeresztség után ‘feljöttek a vízből’).
Apostolok Cselekedetei 8,35-39.
Fülöp pedig […] hirdeté néki [a szerecsennek] a Jézust. Mikor pedig menének az
úton, jutának egy vízhez; és monda a komornyik: Ímhol a víz: mi gátol, hogy
megkeresztelkedjem? Fülöp pedig monda: Ha teljes szívből hiszel, meglehet. Az pedig
felelvén, MONDA: Hiszem, hogy Jézus a Krisztus az Isten Fia. És megállítá a
szekeret; és leszállának mindketten a VÍZBE, Fülöp és a komornyik; és
megkeresztelé őt. Mikor pedig a vízből feljöttek, …
Sok évvel az első Pünkösd után az efézusi tanítványokkal
kapcsolatban háromféle keresztségről is olvashatunk (megtérés-keresztség, Jézus
nevében való keresztség, és Szent Szellem keresztség). Az ideig még nem ismerték az
újszövetségi keresztségeket, csak az ószövetségi eredetű bemerítkezést. Miután
Pál tanított róla, megértést kaptak a szívükben az igazságról, és
megkeresztelkedtek Jézus nevére, majd
kézrátétel által betöltekeztek a Szent
Szellemmel.
Apostolok Cselekedetei 19,1-6.
Lőn pedig […], hogy Pál, eljárván a felsőbb tartományokat, Efézusba érkezék:
és mikor némely tanítványokra talált, monda nékik: Vajjon vettetek-é SZENT
SZELLEMET, minekutána hívőkké lettetek? Azok pedig mondának néki: Hiszen még azt
sem hallottuk, hogy ha van Szent Szellem. És monda nékik: Mire keresztelkedtetek meg
tehát? Azok pedig mondának: A JÁNOS [víz]KERESZTSÉGÉRE. Monda pedig Pál: János
megtérésnek keresztségével keresztelt, azt mondván a népnek, hogy aki utána
jövendő, abban higgyenek, tudniillik a Krisztus Jézusban. Mikor pedig ezt hallák,
megkeresztelkedének az ÚR JÉZUSNAK NEVÉRE. És mikor Pál reájok vetette kezét,
szálla a Szent Szellem, őreájok; és szólnak vala nyelveken, és prófétálnak vala.
Alapjában véve a világvallásoknak két fő csoportját
különböztethetjük meg. Az egyik csoportba tartoznak a keresztények, ők elfogadják
Jézus Krisztust, mint Megváltót, míg a másik nagy csoportba tartozók (főleg a
keleti vallások hívei) elutasítják a Messiást. A keresztény felekezetek Jézushoz
tartoznak.
A Gyülekezeti Test foglalja magába a Jézust követő híveket. A
keresztény közösségekből álló Testnek a feje a Krisztus. A keresztény
közösségek Jézusnak vannak alárendelve, nem pedig egymásnak. A keresztények
további két csoportba sorolhatók. A tényleges (újjászületett) keresztények a
jézusi utat követik, míg a névleges keresztények túlnyomó része a világi normák
szerint él.
Miért szükséges megkeresztelkedni? Azért, hogy Isten kegyelméből
a megváltottak táborába tartozhassunk, elnyerve az örök életet biztosító
üdvösséget, és ezzel együtt Isten gazdag áldásait, a hívőket törvényesen
megillető jogokat és kiváltságokat. Jézus igen határozottan mondja: „Aki hisz és MEGKERESZTELKEDIK, üdvözül, aki
pedig nem hisz, az elkárhozik”. (Márk
16, 16) Minden ember szabad akaratot kapott, hogy a mennybe vezető ösvényt
választja-e vagy a pokolba vezető úton marad. Isten mindenki számára felkínálja
az üdvösség lehetőségét. A döntés, a választás és az azzal járó felelősség
az emberé. Isten tiszteletben tartja teremtménye szabad akaratát, ezért senkit sem
kényszerít arra, hogy a Krisztust befogadja a szívébe, de a megváltottak
osztályrésze, az örök élet csak azokat illeti meg, akik még itt, a földi
életükben Jézus mellett döntenek.
1János 5,11- 3. … ÖRÖK
ÉLETET adott nékünk az Isten és ez az élet az Ő Fiában van. Akié a Fiú, azé az
élet: akiben nincs meg az Isten Fia, az élet sincs meg abban. Ezeket írtam néktek,
akik HISZTEK az Isten Fiának NEVÉBEN, hogy tudjátok meg, hogy örök életetek van…
Az alábbiakban áttekintjük a Bibliában található keresztségeket,
mert akkor leszünk áldottak, ha Isten Igéjét követve élünk.
GYERMEKBEMUTATÁS
Elsőként
a ’gyermekkeresztségnek’ nevezett
szokásról szólunk. Egyes egyházi hagyományok szerint a gyermekeket egészen kicsi
korukban szentelt vízzel hintik meg.
Teljesevangéliumi körökben a kis gyermekeket bemutatják
az Úrnak.
Jézust is bemutatták Istennek a templomban. (Luk. 2, 22) Több
felekezetnél a Biblia tanításának megfelelően ugyanúgy teszik ezt ma is. A család
Isten elé hozza a csemetét, bemutatja Őt az Úrnak, és a szolgáló imádkozik érte.
Hálát ad Istennek a gyermekért és a kezét rátéve megvallja felette és a szülei
felett az Igét: a szent oltalmat, az áldások teljességét, a bölcsességet, és a
Szent Szellem vezetését. Az oldás–kötés hatalmával megtöri a gonosz minden
erejét felettük és kiküldi az angyalokat, hogy töltsék be a feladatukat, hogy a
gyermek zavartalan békében növekedhessék fel.
A ’gyermekkeresztségnek’ ez a célja. Mindezek mellett meg kell
említeni, hogy a számon kérhetőség korát elérve az ember szellemi értelemben
mindaddig halott, amíg nem születik újjá.
A Biblia tanítása szerint minden kicsi az Úr Jézushoz tartozik,
akár meghintik őket vízzel, akár nem. Pál apostol gyönyörűen fogalmazza ezt meg a
Római levél 7, 9 versében: Éltem egykor… Azt
mondja ez az igevers, hogy a gyermekek mind élő szellemmel születnek meg, ezért az
Úrhoz tartoznak. Azok a gyerekek, akik kiskorukban távoznak el a földi létből, mind
hazaköltöznek az Úrhoz. A néphit is erre alapoz, amikor azt állítja, hogy az elhunyt
kicsikből angyalok lesznek.
Ahogy a gyerekek növekednek, elérik a számon kérhetőség korát,
azt a kort, amiben már meg tudják különböztetni a jót a rossztól. (Akik mentálisan
sérültek, azok számára ez a kor soha nem jön el, mivel nem lesznek képesek a
különbségtételre). Amikor az ifjak eljutnak a jó és a rossz
megkülönböztetésének a képességére, akkor válik szükségessé, hogy a
szellemükben újjászülessenek.
Bővebben a gyermekbemutatásról: http://bekevar.x3.hu/szertartasok.htm
KERESZTSÉG JÉZUS NEVÉRE
Az Újszövetségben a legfontosabb keresztség a Jézus Krisztus nevére való megkeresztelkedés
(Csel. 19,5). Ez a cselekedet az újjászületésünk és az üdvösségünk alapköve. A szellemi újjászületés elengedhetetlen feltétele az üdvösségnek. Az újjászületés által
kerülünk valóságos, igaz kapcsolatba Istennel, mert megigazulunk – igazzá válunk Isten előtt –
Jézus vére által.
Az ember valódi lénye a szelleme, ugyanakkor van lelke is és testben
él. Ahogy szüleinknek köszönhetően megszületünk testben, ugyanúgy a szellemünknek
is meg kell születnie Isten Szellemétől. Isten kifejezett akarata, hogy minden ember
üdvözüljön! (1Tim. 2, 4) Jézus nyomatékot helyez a szellemi újjászületés
fontosságára:
János 3,3. 3,7. Felele Jézus és monda néki: Bizony, bizony mondom
néked: ha valaki ÚJONNAN NEM SZÜLETIK, nem láthatja az Isten országát. Ne csodáld,
hogy azt mondám néked: Szükség néktek ÚJONNAN SZÜLETNETEK.
Amikor Jézust elfogadjuk életünk urának és megváltójának, akkor
keresztelkedünk bele a Krisztus Gyülekezeti Testébe. Ettől válik az ember
kereszténnyé, nem pedig a templomba járástól vagy valamely felekezethez való
tartozástól.
Ma, a kegyelem korszakában – amíg nyitva van a Menny kapuja – a
legfontosabb dolog, hogy az emberek kortól, nemtől és felekezeti hovatartozástól
függetlenül üdvösséget nyerjenek, és ennek révén mennyei állampolgárokká
váljanak, mindörökre élvezve Isten királysága gazdagságát. Jézus az egyetlen út
az Atyához, nincs más! (Csel. 4,12) Az üdvösséget Krisztus elfogadásával
kegyelemből, hit által kapjuk meg, nem pedig jócselekedetekkel érdemeljük ki.
Efézus 2,8-9. Mert KEGYELEMBŐL tartattatok meg, hit által; és ez
nem tőletek van: Isten AJÁNDÉKA ez; nem cselekedetekből, hogy senki ne kérkedjék.
Az Ige nem azt mondja, hogy ha a világ megváltja magát, akkor azt Isten
támogatni fogja. Nem! Ő így szól: ’Én nyúlok ki az elveszettekért az én szent
Fiam nevében. Mindegy, mit tettek, ők az enyéim. Hozzám tartoznak, és én most
visszaszerzem őket.’ Mindent kegyelemből kaptál, és hit által veheted el. Ezért ne
akarj jócselekedetek révén kiérdemelni bármit is Istentől. Ő az Ő kegyelmével
ajándékozott meg téged!
A szellemi újjászületés csodálatos élményét mindenki
megtapasztalhatja, aki teljes szívéből elfogadja Isten Fiát élete urának egy
hangosan elmondott imával. (Róm. 10,9-10) Nem elég csupán Istenben hinni, a
Szentírás azt tanítja, hogy az Ő Fiát kell elfogadnunk a szívünkben levő hit
megvallásával. Csak így kerülhetünk majd a Mennybe!
Ez nem átkeresztelkedést jelent, hiszen minden üdvösségre
szomjazó embert Jézus Krisztus nevében keresztelnek meg, nem pedig egyik vagy másik
felekezet nevében. Igazából nem az a fontos, hogy melyik felekezethez tartozol, az a
döntő, hogy melyik családba! Beleszülettél-e Isten családjába, a menny
állampolgára vagy-e? Jézus benned él már, vagy még a szíved ajtaja előtt zörget,
türelmesen várva, hogy behívd Őt? Azt, hogy az életünk befejeztével a szellemünk
– a lelkünkkel együtt – a legjobb helyre kerüljön, most, még itt a földi
életünkben kell biztosítanunk a döntésünkkel. Az üdvösség elnyerése nem egy
folyamat, Jézus Krisztus elfogadásával azonnal elnyered! Isten a hitmegvallásod után
egy szempillantás alatt újjáteremti a belső emberedet, a szellemedet.
Az újjászületésről: http://bekevar.x3.hu/ujjaszuletes.htm
Az örökkévalóságról: http://bekevar.x3.hu/orokkevalosag.htm
Az üdvösség imája: http://bekevar.x3.hu/udvossegima.htm
BEMERÍTKEZÉS
Az ószövetségi időkbe nyúlik vissza a vízkeresztség, ami
valójában – a ’baptizó’ szó jelentése alapján – bemerítkezést jelent.
Jézus is elment keresztelő Jánoshoz, aki bemerítette Őt a Jordán vizébe.
(Márk 1, 1-11) Az Újszövetségben is találunk a bemerítkezésről szóló igehelyet,
pl. az Apostolok Cselekedetei 8. fejezet 35-39. verseiben.
Tudni kell azonban, hogy a vízkeresztség nem ad üdvösséget! Az
alámerülés – önmagában – nem hoz üdvösséget. Téved, aki azt hiszi, hogy
pusztán a vízkeresztséggel a mennybe lehet jutni! Újjászületés nélkül ugyanaz
maradsz bemerítkezés után is, mint aki előtte voltál. Tehát a vízkeresztségben
nincs meg a szellemi újjászületés, az üdvösség lehetősége. Ezért a
bemerítkezés nem helyettesítheti a szellemi újjászületést!
A vízkeresztség csak formális, ünnepélyes kifejezése a szellemi
történésnek, amely az újjászületéskor történik. A bemerítkezés azt jelképezi,
hogy a Krisztussal együtt meghaltunk a bűnnek, és új életre támadtunk fel Ővele.
SZENT SZELLEM KERESZTSÉG
A Szent Szellem keresztség valójában az Isten Szellemével való
betöltekezés. Először újjá kell születnie a szellemünknek, csak azt követően
lehet megkeresztelkedni, betöltekezni és beteljesedni a Szent Szellemmel. Ezeknek
köszönhetően nyílik meg a lehetőség ahhoz, hogy Isten Szelleme bármely pillanatban
előhozhassa és működtethesse a hívőn keresztül a kilenc szellemi ajándék
valamelyikét az Ő akarata szerint. (1Kor. 12, 8 -11)
Isten akarata, hogy teljesek legyünk a Szent Szellemmel. Ehhez csupán
kérnünk kell a Mennyei Atyát, hogy
kereszteljen meg és töltsön be bennünket az Ő Szellemével.
Lukács 11,13. Ha azért ti
gonosz létetekre tudtok a ti fiaitoknak jó ajándékokat adni, mennyivel inkább ád a
ti mennyei Atyátok SZENT SZELLEMET azoknak, akik Tőle KÉRIK.
A Szent Szellem keresztség kézrátétellel is elnyerhető. (Csel. 19, 6)
A Szent Szellem (több magyar fordításban Szentlélek) a
Szentháromság harmadik tagja, Aki ma Isten képviselője a földön. Ő a vigasztalónk,
a segítőnk, a pártfogónk, akit az Atya az első Pünkösd napján küldött el
hozzánk a földre. Azóta is itt van közöttünk, és csak a hívó szavunkra vár.
Egyetlen imával behívhatod Őt az életedbe, és
minden nap átélheted a pünkösdi erőt, s
megértheted általa Isten Igéjének rejtett üzenetét.
Pünkösdi összefoglaló: http://bekevar.x3.hu/punkosdiosszefoglalo.htm
Ima a Szent Szellem keresztségért: http://bekevar.x3.hu/szentszellemima.htm
TŰZKERESZTSÉG
A tűzkeresztségről kevés információt nyújt a Biblia. Annyit azért
megtudhatunk az Igéből, hogy a tűzkeresztség tisztító erejével Jézus Krisztus
visszajövetelekor fognak találkozni a keresztények. (Luk. 3, 16. Mal. 3, 2.)
Máté 3,11. Én [János] ugyan
vízzel keresztellek titeket megtérésre, de aki utánam jön, hatalmasabb nálamnál,
akinek saruját hordozni sem vagyok méltó; Ő Szent Szellemmel és TŰZZEL keresztel
majd titeket.
1Korinthus 3,13. Kinek-kinek munkája nyilván lészen: mert ama nap
megmutatja, mivelhogy TŰZBEN jelenik meg; és hogy kinek-kinek munkája minémű legyen,
azt a TŰZ próbálja meg.
Egy más fordításban így olvashatjuk: Az (Úr) napja ugyanis nyilvánvalóvá teszi, mivel
tűzzel érkezik, és a tűz majd megmutatja, kinek mit ér a munkája. (1Kor. 3, 13)
-bf-