2005. 10. 25. / 2006. 03. 12.
HOGYAN
SZERESSÜNK?
Többen
tanulmányozták már a szerelem, házasság, szeretet kérdését. Ennek ellenére még
mindig sokan keresik a választ: Mi az édeni boldogság? Hogyan lehet megőrizni a
családi fészek melegét? Miért hidegülnek el a házasfelek egymástól? Hogyan lehet
helyrehozni a megromlott kapcsolatot? Kenneth Hagin például azt tanácsolta a hozzá
forduló pároknak, hogy naponta együtt olvassák fel – lehetőleg egyes szám első
személyben – a bővített bibliafordításból az 1Korinthus 13. fejezet 4-8. verseit,
amely az isteni fajta szeretet jellemzőit sorolja fel.
Ehhez tudni szükséges, hogy kétféle szeretet létezik: az önző emberi
szeretet, és az isteni fajta szeretet (görögben: agapé), amely soha nem
vall kudarcot, amely mindig győzelemre vezet. Az emberi szeretet ingatag, s nem sokkal
több testi vonzalomnál. Az agapé szeretet nem önző, a házasságban sem, s mindig a
másik érdekeit tartja szem előtt. Az önzés előbb-utóbb problémákat szül. Az
énközpontúság elkerülése érdekében meg kell szereznünk az isteni természetet
(Gal. 5,22), amelyhez a Krisztusba vetett hitünk megvallásával – az újjászületéssel – juthatunk. (Róm. 10,9-10) Így, az
isteni fajta szeretet birtokában már csak rajtunk múlik, hogy növekszünk-e ebben a
szeretetben, és milyen mértékben állítjuk munkába azt.
Amíg Kenneth Hagin a szeretetben járás fontosságára hívja fel a
figyelmet, addig Gary Chapman a szeretet kifejezésének módjaira, a hogyan
szeressünk kérdésére ad támpontokat. Ez a tanítás e magasabb szintű, isteni
fajta szeretet szellemében íródott, amelynek kulcsigéje a – bővített fordítás
alapján – az 1Korinthus 13,4-8 versei:
A szeretet hosszan tűr, türelmes és kedves; a szeretet soha nem irigy,
sem nem forr a féltékenységtől, nem dicsekvő vagy kérkedő, nem mutogatja magát
fennhéjázva. Nem beképzelt (arrogáns és pöffeszkedik a büszkeségtől); nem durva
(modortalan) és nem cselekszik illetlenül. A szeretet [Isten szeretete bennünk] nem
ragaszkodik a saját jogaihoz és útjához, mert nem keresi a maga hasznát; nem
sértődékeny vagy ingerlékeny, nem haragtartó; nem tartja számon az ellene
elkövetett gonoszságot (nem veszi figyelembe, ha igazságtalanságot kell elszenvednie).
Nem örül az igazságtalanságnak és a gonoszságnak, de örül, mikor az igazságosság
és igazság uralkodik. A szeretet bármit és mindent, ami jön, kibír, mindig készen
áll, hogy a legjobbat higgye minden emberről, reményei semmilyen körülmény között
sem halványulnak el, és mindent kibír (anélkül, hogy meggyengülne). A szeretet soha
nem vall kudarcot (soha nem halványul el, nem avul el és nem ér véget). – Amplified
Bible
A szerelmes ember a fellegekben jár, és rózsaszínben látja a
világot. De ez a fennkölt lelkiállapot – ami átlagosan két év – egyszer véget
ér. A fiatal házasoknak még a szerelem elmúlása előtt szükséges lenne megismerni
egymás szeretet-nyelvét. A szerelem elmúltával ugyanis a szeretetnek kell lépni annak
helyébe. Ez azt jelenti, hogy az isteni szeretet nem önző, hanem mások érdekeit a
sajátja elé helyezi. A szeretet azon munkálkodik, hogy mit tehet a másikért. Szeretni
csak a társunk szeretet-nyelvén lehet! Azért fontos a házastársunk
szeretet-nyelvén beszélni, hogy az ’edénye’ – Pál edénynek nevezi a testünket
–, érzelmi tankja telve legyen szeretettel a házasság teljes időtartama alatt. A
szeretet kifejezésének öt területe ismert, s ezen belül a szeretet-nyelv többféle
’tájszólása’ használatos.
1. Elismerő
szavak
„Mind a halál, mind az élet a nyelv
hatalmában van, és amiképpen ki-ki szeret azzal élni, úgy eszi annak
gyümölcsét.” (Péld. 18,21) Nem mindegy, hogyan beszélünk. A jó szó
felvidítja a bánatos szívű embert (Péld. 12.25), a higgadt válasz elhárítja az
indulatot (Péld. 15,1). A dicséret ösztönzőbb, mint a zsörtölődés. Ha
átmenetileg eltekintünk a hibáktól, a dicséret csodákra képes. Az elismerés
emberi szükséglet, amely a szeretet viszonzására ösztönöz. Bátorító szavakkal
megerősíthetjük társunk önbizalmát. Kedves szavakkal szeretetünket
fejezhetjük ki elismerő hangon. A szeretet szelíd szavakkal kér, és soha nem
követel. A szeretetteljes kérés választási lehetőséget ad a másiknak, aki annak
teljesítésével a szeretetét mutathatja ki felénk.
2. Odaszentelt idő
Azok a házasságok áldottak, ahol nemcsak együtt,
hanem egységben is vannak a párok. (Zsolt. 133.) A család egységét erősíti
az, ha időt fordítunk egymásra. Az odaszentelt idő lényege az együttlét, ami
nem csupán fizikai közelséget jelent. Aki időt, osztatlan figyelmet fordít a
társára, az a szeretetét fejezi ki ezzel. A közös tevékenységek fő célja az, hogy
törődünk egymással és élvezzük egymás társaságát. Az osztatlan figyelem
biztosítása érdekében esetenként szükséges gyermekmentes időt teremteni. A meghitt
beszélgetés nem más, mint egymásnak ajándékozott idő, ahol zavartalan
légkörben, bensőséges párbeszédet folytathatunk. Szükség van az önfeltárásra,
azaz megosztani a másikkal élményeinket, tapasztalatainkat, gondolatainkat,
érzéseinket, vágyainkat. A házasság karbantartására ajánlott, hogy a házasfelek
napi egy-két történetet osszanak meg egymással. A közös tevékenységek skálája
igen széles, amelyben az együttléten van a hangsúly, s nem azon, hogy mit teszünk.
Ilyenkor a teljes figyelmünket egymás felé fordítjuk, s átéljük azt a felemelő
érzést, hogy „törődik velem”! A másik iránt érzett szeretetből
elkísérhetjük társunkat az ő kedvenc programjára. Időt szükséges szakítanunk a
családunkra, mert nem mindegy, hogy a kitűzött célt egyedül fogjuk elérni, vagy a
szeretteinkkel együtt.
3. Ajándékozás
Az ajándékozás minden kultúrában része a
párkapcsolatnak. Eszter királyné idejében is öröm és vigalom uralta az ünneppé
nyilvánított napokat, „amelyen ajándékokat küldözgetnek egymásnak”.
(Eszt. 9,19) Ez a legkönnyebben elsajátítható szeretet-nyelv. Az ajándék a szeretet
látható jelképe, amelyben az a leglényegesebb, hogy valaki gondolt rám! Az ajándék
értékét nem az ára jelenti, hanem a szeretet, amit jelképez. „A titkon adott
ajándék elfordítja a haragot”. (Péld. 21,14) Ha ez a társad
szeretet-nyelve, akkor gyakran ajándékozd meg, s így telve lesz a szeretettankja. Önmagunk
odaajándékozása többet nyújt, mint egy kézben tartható ajándék. Szükség idején
házastársunk jelenléte mindennél többet ér. Megerősít bennünket az, ha nehéz
időkben a házastársunkat magunk mellett tudhatjuk.
4. Szívességek
Ahhoz, hogy szívességet tegyünk a
társunknak, csak figyelmességre, tervezésre, időre, igyekezetre és pozitív
hozzáállásra van szükség. Így a szolgálatkészség a szeretet kifejezése lesz. A
tanítványok lábmosásával Jézus példát mutat nekünk ebben. (Ján. 13,3-17) Pál
megfogalmazásában: „szeretettel szolgáljatok egymásnak”. (Gal. 5,13) A
legékesebben szóló szerelmi vallomás: szívességet tenni egymásnak! A követelés,
vádaskodás éket ver a kapcsolatba, gátat szab a szeretet áramlásának. Ezzel szemben
a kérés irányt mutat a szeretetben való cselekvéshez. Pozitív fordulat jön a
házasságba, ha a követelőzést szeretetteljes kérés váltja fel. A családi légkör
helyreállítása csak döntés kérdése. A helyzetek tisztázása, a kívánságok
feltárása a követelést kéréssé szelídíti. Nemcsak kérnünk kell megtanulni
szeretettel, hanem figyelembe kell vennünk társunk óhajait is. Naponta el kell
köteleznünk magunkat: – Én ma is szeretetben járok!
Isten nem lábtörlőnek adta mellénk a társunkat. Ha
tárgyként bánunk a másikkal, akkor kizárjuk a szeretet lehetőségét a
kapcsolatunkból. Nem jár szeretetben az, aki fenyegeti vagy bűntudatban tartja a
hitvesét. „A szeretet nem illeti gonosszal a felebarátot”. (Róm. 13,10) A
szeretet senkivel – még a házastárssal szemben sem – követ el gonoszságot. Ha
engednénk a kihasználásnak, zsarolásnak, akkor árulást követnénk el a társunkkal
szemben, mert így hozzájárulnánk a személyiségének eltorzulásához.
Szerepmintákat hozunk magunkkal a szülőktől, a csonka családból és a médiából is
átveszünk rossz irányzatokat. De ha van hajlandóság a változtatásra, a
felülvizsgálatra, akkor a szeretet ereje képes átalakítani a családi légkört – a
javunkra.
5. Testi érintés
Testünk szeretetteljes érintésre vágyik. Az
ölelés, a megérintés, a simogatás – ez mind a szeretet érintéssel kifejezhető
módja. Jézus is az ölébe vette, átölelte és kezét rájuk téve megáldotta a
gyermekeket. (Márk. 10.13-16) A házasságban is fontos a testi érintés: ölelés,
csók, szexuális érintkezés. A kézfogás nyitottságot, kapcsolatteremtő készséget
jelent. Mivel a tapintásérzékelő idegvégződések halmazokban a test minden részén
megtalálhatók, ezért a testi érintés több lehetőséget nyújt a szeretet
kifejezésére, mint az előbbi négy.
A házasságban a szex Istentől rendelt, jó és tiszta dolog, ami egy
egészséges élet fizikailag, lelkileg és szellemileg egyaránt. (Zsid. 13,4) Ha a
párok kölcsönösen kielégítik egymás szeretetvágyát, akkor a házas- és
szexuális életük is csodálatosan működik. A szexuális zavarokat a legtöbb esetben
nem szervi elváltozások, hanem a betöltetlen érzelmi szükségletek okozzák.
Akinek a testi érintés a szeretet-nyelve, az ennek hiányában nem
biztos társa szeretetében. A testi érintés kifejezhet szeretetet, gyűlöletet; ennél
fogva lehet barátságos vagy ellenséges; közvetíthet örömet és fájdalmat. Egyes
eseteket az emberek különböző módon élnek meg. Például egy pofon mindenkit sért,
de megsemmisítő erejű azok számára, akiknek a testi érintés a szeretet-nyelve. Az
ölelés szeretetet közvetít, de alapvető érzelmi szükséglete annak, akinek ez a
szeretet-nyelve. Az érintés lehet:
· közvetlen – teljes figyelmet, több időt
igényel (pl: izomlazító masszázs)
· közvetett – futólagos, kevesebb időt
igényel (pl: egymáshoz simulás).
Aki válságba jut, annak nagy szüksége van a családtagok és
mások szeretetére. Ilyenkor egy ösztönös ölelés minden szónál kifejezőbb. Az
érzelmi szükséglet betöltéséhez elengedhetetlen a gyengéd, szeretetteljes ölelés,
érintés.
Sajátítsd el a
társad szeretet-nyelvét, hogy azon a módon fejezhesd ki a szeretetedet. A legjobb
tanítód a párod, csak figyeld a visszajelzéseit. A meghitt családi légkör
fenntartása érdekében fel kell ismerni hitestársunk és saját magunk
szeretet-nyelvét. Legkönnyebb ezt úgy felismerni, hogy a kritizált, bírált,
hiányolt területekre irányítjuk a figyelmünket, de a cél érdekében alkalmaznunk
is kell ezt szeretteink felé. Az érzelmi szükségleteket az elsődleges
szeretet-nyelv tölti be. Előfordulhat az is, hogy valakinek van még egy másodlagos
szeretet-nyelve is. Az isteni fajta szeretet csodákra képes. A szeretet egy érzelmi
szükségletünk, amely biztonságérzetet, önbecsülést ad, és általa fontosnak
érezzük magunkat hitvesünk mellett.
Amikor az ember szeretettankja kezd ürülni, az élete olyan nehezen
és döcögve halad, mint egy defektes kerék. A válások nagy száma arra vezethető
vissza, hogy a házasfelek tankjából kifogyott a szeretet. Ahol hiányzik a szeretet,
ott a hibák felnagyítódnak. Ilyenkor az akadályt látják egymásban, és az otthon
könnyen csatatér, veszekedés, bántalmazás színterévé válhat. A házastársak
szeretet nélkül üresen, érzéketlenül, ’lakótársként’ élnek egymás mellett.
A belső űr gyakran a házasságon kívüli kalandozásra késztet, amely még jobban
aláássa az amúgy is megrendült frigy alapjait.
Újjászülethet-e
a szeretet a házasságban? De még mennyire! Csak döntés kérdése! Ehhez viszont azt
kell tudni, hogy szeretni csak a társunk szeretet-nyelvén lehet. Ha igazán szeretjük
őt, akkor a kedvéért hozhatunk olyan áldozatot, ami számunkra nem nyújt nagy
örömöt (pl: meccs-, színházlátogatás). Amikor társunk tankja megtelik szeretettel,
akkor ő viszonozni fogja azt a mi szeretet-nyelvünkön. Ha mindkét fél érzelmi
igényei ki vannak elégítve, akkor új távlatok nyílnak a házasság előtt.
Egyszerűbb a dolog azokban a családokban, ahol mindketten akarják a pozitív
változásokat. De azok se adják fel, ahol a társ nem partner ebben. Kitartóan vessd a
szeretetmagot, és az előbb-utóbb gyümölcsözni fog!
A házasságok minden problémáját képes megoldani a szeretet. Ha
mindketten az isteni fajta szeretetben járnak, akkor az otthonuk légköre olyan pozitív
lesz, hogy egyikőjük sem akar onnan kilépni. Ezért mondja a bővített
bibliafordítás: „Buzgón törekedjetek megszerezni [az isteni fajta] szeretetet
– tegyétek célotokká, mindenek előtt ezt keressétek”. (1Kor. 14,1)
Istennek bennünk levő szeretete békeszerző. (1Pét. 4,8) Az isteni fajta szeretet
kedvességgel és gyengédséggel teljes, ezért mindig kész gyorsan megbocsátani és
elfelejteni. A meg nem bocsátás a hitünket és az egészségünket ássa alá. (Gal.
5,6) „A szeretet képmutatás nélkül való legyen. Iszonyodjatok a gonosztól,
ragaszkodjatok a jóhoz. Atyafiúi szeretettel egymás iránt gyöngédek; a
tiszteletadásban egymást megelőzők legyetek.” (Róm. 12,9-10) Nagyon hiszem,
hogy a szeretet kifejezésének módjairól nyert felismerés a házasságod épülését
fogja szolgálni.
Az öt szeretet-nyelv nemcsak a házaspárokra igaz,
hanem a szülő–gyermek kapcsolatra is. Az a gyermek, akinek üres a szeretet tankja,
pótcselekvésekhez folyamodik (drog, alkohol, szex, stb.) és súlyosabb esetben nehezen
kezelhetővé válik. E probléma megoldásának kulcsa is a szeretet-tank
feltöltésében rejlik.
(A
tanítás nagyrészt a következő könyvre épül:
Gary Chapman, Egymásra hangolva, Harmat Kiadó, Budapest.)
-bf-