2007. 02. 21.
– ÉS A HÁZASSÁG KAPCSÁN
Ezzel
kapcsolatban Pál apostol egy csodálatos tanítást ad az Efézusiaknak, amit most
használni fogunk. Szinte minden benne van, ami a házasságban lényeges: a kölcsönös
szeretet, tisztelet, engedelmesség, a józanság, a bölcsesség, az Isten akaratának
ismerete és megértése. Kicsit előrébbről kezdjük, mert bár ezek a gyülekezeti
életre vonatkozóan adnak útmutatást, viszont kitűnően használhatók a házasságban
is.
17
Annak okáért ne legyetek esztelenek, hanem értsétek meg, mi az Úrnak akarata.
(Efézus 5,) […]
Isten
akaratának értő ismerete nélkül nem lehet Isten akaratának engedelmeskedni.
Ez így van a házasságban is, és bármely más területen is. Az ember nem úgy
születik, hogy ismeri Isten akaratát a házassággal kapcsolatban, ezt meg kell tanulni
Istentől, az Ő Igéjéből, az Ő szolgáitól. Itt is, mint egyébként, el kell
változnunk (viselkedésünkben, életvitelünkben) az elménk Isten Igéjével való
megújítása által, hogy megismerhessük, hogy mi Isten akarata.
2
És ne szabjátok magatokat e világhoz, hanem változzatok el a ti elméteknek
megújulása által, hogy megvizsgáljátok, mi az Istennek jó, kedves és
tökéletes akarata. (Róma 12,)
Nem
szabad egy keresztény életet úgy leélni, hogy az ember nem változik. És nem a
partnerünket kell megváltoztatni, hogy olyan legyen, mint mi, vagy hogy olyan legyen,
ami nekünk tetszik, hanem nekünk magunknak kell megváltoznunk, hogy olyanok legyünk,
amilyen Istennek tetszik. A Róma 12,1-2 azt mondja, hogy ez annak segítségével fog
megtörténni, hogy a gondolkodásunkat megújítjuk az Igével. Ez azt jelenti, hogy
Isten Igéjének megfelelően gondolkodunk, és mindennel kapcsolatban feltesszük
magunknak a kérdést: mi Isten Igéjének a véleménye erről. Ha elfogadjuk,
hogy Isten Igéje Isten kijelentett akarata, akkor csak ezt tehetjük.
S
hadd emeljek ki még valamit. Nem azáltal fogjuk tudni, hogy mi Isten akarata, hogy
elváltoztatjuk az elménket. Az által fogjuk tudni Isten akaratát, hogy elváltozunk
mi magunk. Megváltozik az életvitelünk. Úgy fogunk elváltozni, hogy megújítjuk
az elménket, de az által fogjuk megismerni Isten akaratát, hogy mi elváltozunk a
megújított elménk alapján! Ha nincs változás az életünkben, csak az elménkben,
akkor nem fogjuk tudni Isten akaratát.
21
Engedelmesek legyetek egymásnak Isten félelmében (Ef. 5,)
Az
Isten-félelem azt jelenti, hogy tiszteletteljes megbecsüléssel viseltetem Iránta,
és az Ő rendjét és erejét respektálva teszek meg dolgokat, illetve az Ő rendjét
és erejét ismerve nem teszek meg dolgokat. Ez nem a rettegés félelme, mert azt
űzi ki a szeretet, ahogy azt a fentiekben láttuk. Ez a tiszteletteljes megbecsülése
Isten személyének, felfoghatatlan hatalmának, és bölcs rendjének, melyet akik nem
tisztelnek, majd megismernek az ítéletben.
Engedelmesek
egymásnak? Nos, igen. Minden háztartásban van valamiféle munkamegosztás, mely működőképességének
záloga az, ha tiszteletben tartjuk egymás elvégzett, vagy elvégzendő munkáját.
Ha ebben a munkamegosztásban a nő felelőssége valami, akkor ott ő a „főnök”,
és a férfi azt és úgy teszi, amit és ahogy a nő mond. Bizony, a férjeknek
engedelmeskedniük kell ott, hol a nő munkája uralkodik, különben nem tisztelik őt, s
azt, amit tesz. Ez pedig a szeretetlenség egyik magas iskolája.
Mi
több, nemcsak, hogy engedelmeskedni, de támogatni is kell a nőt, ami azt is jelenti,
hogy ki kell állni mellette, ha arra kerül a sor. Megbecsülni, amit megfőz, megbecsülni,
amit kimos, amit kivasal, amit kitakarít, vagy rendbe tesz, mert ha a férfi nem tiszteli
ezeket az aprónak tűnő, ám hatalmas dolgokat, akkor a nőt nem tiszteli. Amelyik férj
így él, az megérdemli, hogy kínokkal egye étkét, és szemétdombon lakjon.
22
Ti asszonyok a ti saját férjeteknek engedelmesek legyetek, mint az Úrnak.
23 Mert a férj feje a feleségének, mint a Felkent is feje az
Egyháznak, és ugyanő megtartója a testnek.
24 De miképpen az egyház engedelmes a Felkentnek, azonképpen
(úgy, olyan módon) az asszonyok is engedelmesek legyenek férjüknek mindenben. (Ef.
5,)
Az
engedelmesség ezen formája hatalmi kérdés, és ezen szoktak fennakadni a feministák.
A házasság egészéért, és ott az Isteni rend megtartásáért a férfi a felelős,
és nem azért, mert mi férfiak úgy gondoljuk, hanem mert Isten úgy gondolta. Ha az
Isten által megszabott rendet felrúgjuk, Istent nem tiszteljük. Ezt a férfinak nem
a „hatalom szavával”, vagy erőszakkal kell megteremtenie – merthogy Jézus sem
azzal tette –, hanem a szeretet, és a közbenjáró ima szavával, valamint segítő
tettekkel!
Ugyanakkor,
ha a hölgy nem támogatja a férjét abban, amit ő Isten szerint, vagy Neki
engedelmeskedve tesz, akkor aláássa tulajdon házasságának biztonságát. Ezzel
olyan kaput nyit meg, amin az ördög ki-be fog járkálni. Ezt pedig azért nem teheti
meg, mert végső soron kettejük, és később gyermekeik életét is kockáztatja. Aki
beengedi az ördögnek bármilyét a házasságába, az végső soron a halált engedi be
társa, és gyermekei életébe is.
Ehhez
hozzátartozik az is, hogy a férjnek viszont a helyzet magaslatán kell tartózkodnia,
amikor Isten akaratát kell érvényesíteni, mert ha nem teszi, úgy fog járni, mint
Ádám, aki ott állt bambán, és végignézte, hogyan vezeti meg sátán a nejét, és
hogyan teszi tönkre Isten teljes emberre vonatkozó elképzelését. A férfiak szeretnek
kibújni a felelősség alól, a nők meg szeretnek előre szaladni, és a saját fejük
után menni. Mindkettőből meg kell térni, ami ugye azt jelenti, hogy megváltoztatjuk e
téren önmagunk viselkedését. A továbbiakban a Biblia azt taglalja, hogy hogyan,
milyen magatartással legyen a férfi főnök.
Úgy,
hogy legyen először ő maga szolgává. (Mk. 9,35)
25
Ti férfiak, szeressétek a ti feleségeteket, miképpen (úgy, ahogyan) a Felkent is
szerette az egyházat, és önmagát adta azért; (Ef.5,) […]
A
férfinak nem az a dolga, hogy magáévá tegye a nőt, hanem az, hogy önmagát adja
neki. Hogyan? Arra a következő sor ad választ:
28
Úgy kell a férfiaknak szeretni az ő feleségüket, mint az ő tulajdon testüket. Aki
szereti az ő feleségét, Önmagát szereti.
29 Mert soha senki az ő tulajdon testét nem gyűlölte; hanem
táplálgatja és ápolgatja azt, miképpen az Úr is az egyházat;
Csak
egyetlen szóra reflektálnék itt. A görögben a „gyűlölet”-nek fordított szó
nem csak azt jelenti, hogy valaki „túláradó érzelmekkel utálkozik valaki iránt”,
hanem azt is, hogy figyelmen kívül hagy, lenéz, lebecsül, semmibe vesz, közönyösen
kezel. Ez, ebben a kontextusban azt jelenti, hogy a férfinak a feleségét figyelemre
kell méltatnia, fel kell néznie rá, nagyra kell becsülnie, fontosnak kell tartania,
és kiemelten kell kezelnie.
33
…ti is egyen-egyen, ki-ki az ő feleségét úgy szeresse, mint önmagát; az asszony
pedig meglássa (figyeljen oda arra), hogy félje a férjét (azaz
tiszteletteljes engedelmességgel viseltessen iránta). (Ef.5,)
Ha
a nő nem szentel külön figyelmet annak, hogy tiszteletteljes engedelmességgel
viseltessen a férje iránt, az ugyanolyan romboló módon hat a házasságra, mint az, ha
a férfi nem szentel külön figyelmet annak, hogy tiszteletteljes megbecsüléssel
viseltessen a felesége iránt.
A
fent idézett igeszakasz 20-as versében egy olyan fontos igazság rejlik, amivel egy
külön cikkben fogok majd foglalkozni. Egy kis előre gondolkodtatás szándékával
azonban szeretném most itt idézni:
20
Hálákat adván mindenkor mindenekért a mi Urunk a Felkent Jézus nevében az
Istennek és Atyának.
És lesznek ketten egy test…
Mivel
szinte semmilyen területen nincsen annyi „kihágás” manapság, mint a szex területe
– bármilyen kínosnak tűnik is talán a téma – szeretnék róla szólni –
természetesen a tisztelet és a tapintat hangján, amit a téma joggal megérdemel.
Mindezen túl a Bibliát is sokan nagy ívben félremagyarázzák e dologban, tehát az
Ige is érdemel ennyi megbecsülést, ha már ilyen fórum adódott rá, hogy tisztázzuk,
mit tanít valójában.
8
És lesznek ketten egy testté. Azért többé nem két, hanem egy test.
9 Annak okáért amit az Isten egybeszerkesztett, ember el ne
válassza. (Márk 10,)
Isten
szerkesztette egybe az emberpárt, éspedig ez az egyesülés csak a szex technikájával
valósítható meg, sehogy máshogy! Azt mondja Jézus, hogy ezt nem szabad
szétválasztani!
A
pár egybekelése egy életre szól, mert azt mondja Jézus, hogy ember ne válassza szét
őket. Ez a pár egy férfi és egy nő kell legyen, mert eredetileg Isten ezt tervezte. A
Biblia világosan elítél minden ettől eltérő szexuális kapcsolatot, tehát 1.: a
kettőnél több résztvevőt, 2.: az azonos nemű résztvevőket, valamint a Biblia
ellenzi a szexuális kapcsolat hosszabb idejű felfüggesztését.
A
szex az egyetlen eszköz ugyanis, ami az embert ismét eggyé teszi, ismét
egybeszerkeszti azt, amit Isten elválasztott, amikor Évát kivette Ádám oldalából.
Nekünk keresztényeknek azon kell munkálkodnunk, hogy megőrizzük Istennek a szexre
vonatkozó ezen tervét – mint ahogy Isten tervét őrizgetjük az élet más
területein is. A házasságon belül két módon őrizhetjük meg ezt.
Egyrészt,
természetesen nem hagyhatjuk el a párunkat, sem úgy, hogy elválunk tőle, sem úgy,
hogy egy harmadik felet is bevonunk a kapcsolatunkba.
Másrészt,
nem tagadhatjuk meg párunk szexuális igényeit, sem a férfiét, sem a nőét. Már
szóltam arról, hogy mindkét fél szexuális igénye ebből az ősi állapotból fakad
az Ige szerint: a férfi hiányolja a belőle kivett húst: a női testet, a nő hiányolja
a melegséget, a védettséget, így férfi oltalmára vágyódik egy életen át.
Mindkét szükségletet ki kell, hogy elégítse a házasság, és magától nem fogja
megtenni, ebben munkálkodnunk kell.
A
szétválással kapcsolatos további tanítása a Bibliának a Korinthus-levélben
található, és a házasságon belüli szexuális élet megszüntetésétől óv.
3
A feleségének adja meg a férj a köteles jóakaratot; hasonlóképpen a feleség is a
férjének.
4 A feleség nem ura a maga testének, hanem a férje; hasonlóképpen
a férj sem ura a maga testének, hanem a felesége.
5 Ne fosszátok meg egymást, hacsak nem egyenlő akaratból bizonyos
ideig, hogy ráérjetek a böjtölésre és az imádkozásra, azután ismét együvé
térjetek, hogy a Sátán meg ne kísértsen titeket, mivelhogy magatokat meg nem
tartóztathatjátok. (I. Kor 7,)
Vagyis
a nemi élet hosszabb időre szóló felfüggesztésének a Biblia szerint két oka lehet:
ima és böjt, és csak egy akarattal szabad ezt elhatározni. A férfi nem tagadhatja meg
a melegséget, az elfogadást, a gondoskodást a nőtől, azt, hogy a nő mintegy „otthont
leljen nála” és a nő szexuális igényeit is ki kell elégítenie! Ha a hölgy
szeretne egy test lenni, férfi lehetőség szerint ne ellenkezzen! Adja meg a férfi a nőnek
azt, amire a nő vágyik, mindent, mindig, amit, és ahogy a nő szeretné! A nő sem
tagadhatja meg magát a férfitől! Adja meg a nő a férfinak azt, amire a férfi
vágyik, lehetőség szerint mindent, mindig, amit, és ahogy a férfi szeretné!
Meg
kell tanulnunk természetesen és hétköznapi módon kezelni és gyakorolni a szexet,
annak minden technikai vonatkozásával együtt. Minden párnak nyíltan és
természetesen kell megfogalmazni igényeit e téren, mintha csak arról lenne szó, hogy
mennyi tejföllel szeretik az uborkasalátát.
Sokan
teszik fel a kérdést, hogy mit szabad a szexben, és mit nem. A válasz igen egyszerű.
Mindent szabad, ami kettejüknek jól esik.
4
Tisztességes minden tekintetben a házasság és a szeplőtelen házas ágy; a
paráznákat pedig és a házasságrontókat megítéli az Isten. (Zsidó
13,)
Vagyis
ami a házas ágyban történik, az minden tekintetben tisztességes, bármi is
történjék ott kettejük között. Kik a paráznák és a házasságrontók? Akik
elszakítják egymástól kettejüket, és harmadik felet vonnak be. Még mindig annál az
egyetlen kikötésnél tartunk tehát, aminél többet a Biblia nem is hoz fel: egy
férfi és egy nő. A házas ágy attól válik ezen ige szerint „szeplőssé” –
azaz tisztátalanná –, ha paráznaság történik, vagyis ha harmadik féllel rontjuk
meg a házasságot – akár belülről, akár kívülről jön a kísértés. Ha belülről
jön, azt úgy hívják, parázna, ha kívülről, az a házasságrontó.
Mi
szabályozhatja továbbá azt, hogy pontosan mi történjék abban az ágyban? Ugyanaz,
ami azt szabályozza, hogy mi történjék az élet bármely más területén: Isten
Igéje. Csak kettőt hadd említsek itt:
5
… nem keresi a maga hasznát … (1. Kor.13,)
4 Ne nézze ki-ki a maga hasznát, hanem mindenki a másokét is. (Fil.
2,)
Ami
ebbe „belefér”, az mind rendben van. A technikai részleteket a pár saját maga
alakítja ki ízlésének megfelelően. Hangsúlyozom, udvariasan, kedvesen, ugyanakkor
világosan és szókimondóan meg kell beszélniük egymással, hogy ki mit óhajt e
téren. Határozottan kihangsúlyoznám továbbá, hogy amibe nem szól bele a Biblia, és
amiben nem vezet a Szent Szellem, azt nekünk jogunk szabadon eldönteni. A Biblia – sok
tévtanító véleményével ellentétben – nem ad technikai útmutatást, sem
korlátozást a szexszel kapcsolatban, hanem azt tanítja, hogy egyrészt bármi
megtörténhet a házas felek között, valamint azt, hogy a feleknek egymás igényeit
és kívánságait figyelmesen, előzékenyen, önzetlenül és szabadon ki kell
elégíteniük.
Forrás: Szigetvári Örömhírlevél 2006. október, november, 2007. januári száma