2007. 08. 05.
A BOLDOG HÁZASSÁG ALAPJAI
Bor
Ferenc – 2007. 05. 13. Szekszárd
Az ott elhangzott tanítás korrektúrázott változata.
A
házassághoz a vonzalom vezet, majd ezt követi a szövetség megkötése. Sorrendben
így jönnek egymás után az események.
A
házasság a legszorosabb kapcsolat két,
egymást szerető személy között, amely
egyben az élet továbbadásának a forrása is.
A házasság tökéletes példáját láthatjuk Krisztus és a gyülekezet kapcsolatában,
de a házasság minden problémájára is itt keresendő a válasz. Annak mintájára,
hogy milyen Krisztus és a gyülekezet kapcsolata.
A
férj feladata, hogy úgy bánjon a
feleségével, miként Krisztus bánt a gyülekezettel. A feleségé pedig, hogy azt tegye, amit a gyülekezet a
Krisztussal. Gyakorlatilag a házasság, a házaspárok kapcsolata fizikai szinten a
szellemi dolgok kivetülése. Kép arról, hogy a Krisztus Teste hogyan is áll össze.
Szimbolikus kép, hogy Krisztus személyében jön a vőlegény, és mi vagyunk a
menyasszony.
A
férj a ház ura. Még ma is sokszor hallom,
hogy azt mondja a feleség: még nem jött haza az uram, vagy majd megkérdezem az uramat,
vagy megbeszélem az urammal. Ezt a kifejezést még ma is használják. De mi a feleség
titulusa? Nem fogjátok kitalálni. Ő az otthon
királynője. És mi a házasság célja? Nem egyéb, mint egymás kiegészítése. Az egyik fél főzni tud, a másik
barkácsolni. Persze sokszor nagyon jókat főznek a férjek is. Nem azt kell nézni, hogy
a főzés kinek a reszortja, hanem az a lényeg, hogy egymást a házaspár kiegészítse.
A kettő ér egyet. Miként a barátom anyukája szokta mondani, amikor nála
barkácsolunk a műhelyben, vagy javítunk dolgokat, hogy ti ketten értek egyet. Mert mi
ketten ’találjuk ki’, hogyan kell megjavítani valamit. A házasság is ehhez
hasonlatos. Tehát a cél egymás kiegészítése és nem a versengés. Semmiképpen sem a
versenyzés.
A
házassághoz, ugye, hozzátartozik a gyűrű.
Egy véget nem érő kör, amely emlékeztet az isteni szeretetre és emlékeztet arra az
esküre, amit a párok tettek egymásnak, illetve Isten szent színe előtt. Ott vannak a tanuk is. Voltatok már tanuk esküvőn? Néhányan
gondolom igen. Én soha nem tudtam, hogy mi a dolga egy tanúnak. Illetve annyit tudtam,
hogy jelen kell lennie, alá is kell írnia, és egyebek, de azt nem, hogy mi végre kell
a tanú ezeken kívül? A tanúknak egy fontos feladatuk van: hogy tanúskodjanak a létrejövő egység felett, és egyetértésüket adják Isten előtt arra a
frigyre, ami előttük köttetett meg.
A
gyülekezetnek – tehát ha templomi, azaz
egyházi esküvőről van szó – még nagyobb feladata van ezzel kapcsolatban. Nemcsak
annyi, hogy elmentem, puszi, azután pá, nagyon szép volt minden, és utána el vagytok
felejtve. Nem! A gyülekezet feladata, hogy mindent megtegyen annak érdekében, hogy az az egység, ami ott előttük jött létre, az szilárd, erős, boldog és virágzó legyen.
Ámen. Ez egy komoly feladat, ugye? Bizony van vele teendő! Igazából ez ima munkát
jelent elsősorban. Tehát imában hordozni azt
a fiatal párt, akik a gyülekezet előtt, az Úr előtt kötöttek egy életre szóló
házasságot.
Beszélni
kell az Isten pecsétjéről. Ez az a bizonyos
gigantikus erő, a tízezerszeres erő, ami a rendelkezésükre fog állni ahhoz, hogy
amikor bármiben megegyeznek, az valóra váljon. Az Ámos 3,3-ban van egy ide vonatkozó
fontos Ige. Ugyanígy a Máté 18,18-19 verset is említhetjük, az egy akaraton mondott ima erejét. Tehát fontos,
hogy a döntéskor egységben legyen a pár,
hogy most akkor házat veszünk és pirosat, vagy autót veszünk és fehéret, vagy
mikrobuszt veszünk, vagy hűtőszekrényt, – és így tovább mindenben. A dolog ettől
fog működni. Ha egy hajón mondjuk két kapitány lenne, akkor soha nem tudna elindulni,
mert egyikük azt mondaná keletre, a másikuk pedig, hogy nyugatra hajózzanak. Egyikük
lükvercbe, a másikuk előre tenné a sebességet. Tehát Ámos 3,3 szerint „Vajon járnak-é ketten együtt, ha nem egyeztek
meg egymással?” Első lépés: Meg kell egyezni! Második lépés: Utána lehet
csak belevágni. A férj, mint a család feje kimondja, hogy most előre. Ha szeretetben
jár, kikéri a felesége véleményét, és
hogyha az az Úr akaratával megegyezik, akkor figyelembe is veszi a döntésnél. De a
végső szót mindig a férj mondja ki.
A
szeretet lényege, központi kérdése, hogy mit tehetek a másikért. Nagyon mélyen bele kellene menni ebbe
is, de most csak érinteni tudjuk. Tudjátok, a házasságot Isten előtt meg lehet erősíteni. Azt hiszem, a mostani Örömhíradóban van erre egy
jó példa. Szántódon volt egy 50 éves házassági évforduló, melyről fotót is
mellékeltek. Ugye, milyen csodálatos az ilyesmi?
Most
öt olyan dolgot sorolok fel, amely rombolja a
házasságot. A fel nem ismert veszély ellen nem lehet védekezni. Tehát fel kell
ismerni a veszélyt, hogy kellőképpen tudjunk védekezni ellene. Ha árvízkor a vakond
megfúrja a gátat, akkor bizony jön a buzgár. Ha a gátőrök nem figyelik tüzetesen a
gát állapotát, akkor azon a buzgáron átjön a víz, aztán még nagyobb mértékben
jön, s végül átszakad a gát. Tehát a veszélyt, még amikor kicsi, akkor kell
felismerni, hisz akkor még lehet ellene védekezni. Ezért mondom el ezt az öt
pusztító dolgot:
· önzés
· egymás előtti titkolózás
· a társ háttérbe szorítása
· hanyagság
· stagnálás-unalom
Nézzük
meg mi az elhívása a feleségnek, és mi az elhívása a férjnek? Mert mindenkinek van
elhívása. Mindenkinek, aki megszületetett, van valamilyen elhívása. A feleség elhívása az Ige szerint, hogy engedelmes segítőtárs
legyen az igei dolgokban.
Emlékeztek, mit mondtunk az alkalom elején? A családjával kapcsolatban a férj kapja az ítéletet. Az engedelmességet nem kell azért szó szerint érteni. Ha netán azt mondaná a férj, hogy ma nem mehetsz a gyülekezetbe, – ez csak példa, nincs ilyen ugye? – akkor erre azt válaszolod, hogy de drága férjem, itt áll a Zsidó 10,25-ben, hogy el ne maradjak az egybegyülekezéstől. Úgyhogy, amit te mondasz, az nem igei, ezért elmegyek. Vagy egy durva példát hozva, ha azt közölné egy férj, hogy édes feleségem nincs pénzünk, ezért menj ki és áruld magad az utcasarkon, akkor ennek sem kell engedelmeskedni, mert ez sem igei. Tehát a feleség segítőtárs és engedelmes kell legyen az igei dolgokban.
A
feleség fontossági sorrendje:
· az első helyen egyértelműen Isten áll,
· a második helyet a férj foglalja el,
· a harmadik hely a gyerek(ek)é,
· a negyedik szerepköre az otthon fenntartása
és melegének megőrzése,
· és csak az ötödik hely önmagáé ahhoz,
hogy jól működjön a dolog.
Mi
a férj elhívása? Az övé sokkal nehezebb.
Úgy szeresse a feleségét, mint Krisztus az
Egyházat. Csak igeszámot fogok mondani, hogy gyorsabban haladjunk, az Efézus 5,28 és
31., verseket otthon olvassátok ’házi feladatként’, valamint a 2Korinthus 6,14-15
igerészt. Itt arról van szó, hogy a keresztény csak kereszténnyel kössön
házasságot.
Jakab 4,7-et már érintettük egyszer, de álljon itt ismét: az engedelmesség, hajlandóság = a hatalom mértékével, ez pedig egyenlő a jóléttel és a megválaszolt imákkal. Az Ézsaiás 1,19-ben azt olvassuk, hogy akik hajlandók, engedelmesek, készségesek – a föld javaival élnek. Ámen.
A
János 9,31-et nem régen hozta elém az Úr. „Pedig
tudjuk, hogy az Isten nem hallgatja meg a bűnösöket; hanem ha valaki istenfélő, és
az Ő akaratát cselekszi, azt hallgatja meg.” Tehát, hogyha az Ő akaratát cselekedjük, akkor meghallgat
bennünket. Így fordítom le a lényeget: ha engedelmesek
vagyunk, akkor Isten meghallgat bennünket.
A
márciusi vagy áprilisi tanításokban azt írja Kenneth Copeland, hogy volt olyan
időszak, amikor imádkozott és minden olajozottan, gördülékenyen ment. Az imái
megválaszolást nyertek, kijelentéseket is kapott, de bizony volt olyan időszak is,
amikor pusztaságot, szárazságot érzett maga körül. Megkérdezte az Urat, hogy miért
van ez így? Azt felelte az Úr, hogy kis engedetlenségek
megállítják a Szent Szellem kiáradását, mozgását. Az Énekek 2,15-ben a kis
rókákról van szó. A kis rókák kárt okoznak. Emlékeztek erre? Egy kis róka – egy
kis kár, két kis róka – kicsit nagyobb kár, három kis róka – még nagyobb kár.
Sok kis róka –tetemes kár. Egy kis engedetlenség – kis kár. Sok engedetlenség –
nagy kár! Tehát az engedetlenség leállítja a Szent Szellem áradását.
Az
engedelmesség nem jelentéktelen dolog. Sőt, nagyon is fontos dolog a keresztény
életében. Sok pénzt lehet vele ’keresni’! Meggyőződésem, hogy a keresztények
millióktól esnek el, mert nem kellően engedelmesek. Tehát jönne az áldás, de... Én
úgy szoktam ezt a gyülekezetben tanítani, hogy ha valamiért imádkozol, akkor képzeld
el a csőpostát. Régen a siófoki postán is működött csőposta. A csőpostába
bekészíti az Úr, amit kértem, és az sutty, máris elindul felém. Igen ám, de a
csövön lehetnek horpadások, amit ugye én okozok engedetlenséggel, ilyen-olyan
dolgokkal. Tehát rajtam múlik, hogy a küldemény mikor ér hozzám. Isten elindította,
a kérdés csak az, hogy én mikor kapom meg.
Tudjátok,
hogy a szexszel lehet pénzt keresni? Nagyon sok pénzt lehet keresni vele! Vagy csak
hallottátok… De én nem arra gondoltam, amikor valaki a testét áruba bocsátja. Én
arra gondoltam, amikor a házaspárok engedelmesen
átadják a testüket egymásnak, és nem tartják azt vissza egymástól, mert az
engedetlenség. Ugye, hogy nem egyre gondoltunk? No sebaj.
Lukács
6,49-et. „Aki pedig hallgatja, de nem tartja meg,
hasonló ahhoz az emberhez, aki csak a földön építette házát fundamentum nélkül:
amelybe beleütközvén a folyóvíz, azonnal összeomlott; és nagy lett annak a háznak
romlása.” Tehát hallgatja az Igét, de nem engedelmeskedik neki, azaz nem annak
alapján cselekszik.
Régen
volt már szavazás, ugye? Mármint népszavazás. Hogy ne jöjjünk ki a gyakorlatból,
’szavazzunk’ a három következő kérdésben. Szerintetek mi a nagyobb vétek: a
házasság előtti szex, a házastárs visszautasítása, vagy a házasságtörés?
Menjünk sorba. Ki gondolja a legnagyobb véteknek a házasság előtti szexet? Senki?
Jegyezd pásztor! A második vagy a harmadik közül melyik szerintetek a nagyobb bűn?
Úgy látom a harmadik kapott több szavazatot. Nos, ki kell, hogy ábrándítsalak
benneteket, mert Isten szemében mindegyik vétek egyforma. Ezzel csak azt szerettem volna
szemléltetni, hogy a gondolkodásunkon még van mit javítani. Azt tudjuk, hogy a világi
emberek – és ugye, találkozunk világi emberekkel – tagadják Istent. Nincs Isten
– jelentik ki. De sajnos vannak olyan keresztények, akik – ha nem is a szavaikkal
–, de a cselekedeteikkel tagadják meg Istent.
A
sok válás ellenére szerintetek létezik-e életre szóló szerelem és hűség?
Dicsőség Istennek sok kéz van a magasban. Én is így tartom: igen! Viszont az életre
szóló kapcsolatnak van egy receptje: hűség
és megbocsátó hozzáállás. Valós példát
hozok fel. Egy házaspárnak volt egy „megbocsátás kelyhük” az otthonukban a
megbocsátásuk nyomatékosítására. Ha valamiért összezördültek, akkor elővették
ezt a megbocsátás poharat, kiitták annak tartalmát és valóban megbocsátottak
egymásnak. Tehát fizikai megnyilvánulása is volt a kibékülésnek. (Hasonlatosan a
vízkeresztséghez, amint szintén egy fizikai megnyilvánulása a szellemi dolgoknak.)
Történt egyszer, hogy a kisgyermekük tanúja volt egyik összeszólalkozásuknak. Akkor
elszaladt a kehelyért, és megkérdezte: „anyu és apu, szükségetek van erre”?
Lehet gyakorolni, ha valakinek ez segít az őszinte megbocsátásban. Igyuk ki a
megbocsátás poharát. Ugye a köztudatban van a békepipa, de a megbocsátás pohara ez
ideig még nem jutott el idáig.
Mit jelent a hűség szó maga, és mit takar? Hát, nem csak a félrelépés elkerülését. Szeretetet, önfeláldozást, tiszteletet, kitartást, bátorítást jelent. Ennyi mindent foglal magába a hűség. Nos, megtörténik az egybekelés. Jönnek a mézeshetek. Jönnek a mézes évek. A statisztika szerint négy évig tart a mézes évek időszaka. Hangsúlyozom, a statisztika szerint! Amikor felszáll a rózsaszín felhő, akkor előtünedeznek a problémák és a megnyilatkozás: Úristen, kihez mentem én férjhez? Mindaddig meg, hercegednek hívtad őt!? Egyik Balaton-parti gyülekezetben van egy harminc körüli asszonyka, aki a férjét – miután megismerte Isten Igéjét – főnyereménynek titulálja. A férj nem jár a gyülekezetbe, de nem is tiltja, hogy ő elmenjen. Igei alapon tekinti a dolgokat, és amikor hazaindul, ezt mondja: megyek a főnyereményemhez, vár a főnyereményem. Egyébként az ilyen megfogalmazások nagyon hatékonyak. Emlékezzünk csak vissza arra, amikor Isten új nevet adott Ábrámnak és Szárainak, mi szerint Ábrahám „sok nép atyja” és Sára „sok nép anyja”. Ekkortól ők is így kezdték el egymást hívni. Ha jól tudom, körülbelül 25 év múltán született meg a gyermekük. Gyakorlatilag ahányszor egymást így szólították, egy jó megvallást tettek.
Tehát
a mézes évek után át kellene váltani a szerelemről a szeretetre. Az agapé típusú szeretetre. Nem a csoki-máz
szeretetre, az emberi szeretetre, mert ugye az könnyen leolvad. Ha napra teszed a
tortát… megnézheted mi lesz belőle. Ilyen az emberi szeretet, mert az bármikor
felgerjedhet az önzősége miatt. Amikor még a ’volt menyasszonyommal’ együtt
jártunk – ő már nem emlékszik rá, csak én – belém ivódott ez a mondata: amikor
elmúlik a szerelem, akkor jön helyébe a szeretet. Pedig abban az időben még nem
jártunk gyülekezetbe. És ez így igaz. Tehát át kellene váltani. De ha nem
tanítják meg az embereket, hogy hogyan tegyék, akkor nem várható el, hogy
átváltsanak. Ha pedig nem tudnak átváltani, jön a göröngyös út. Dic-döc.
Mindenkinek vannak érzelmi szükségletei. Az elsődleges szeretet-nyelv – egy új fogalom előttetek a szeretet-nyelv – tölti be az érzelmi szükségleteket. Mindjárt elmagyarázom, hogy mi is ez. Jelenleg 5 szeretet-nyelvet különböztetnek meg: elismerő (építő) szavak – odaszentelt idő – ajándék – szívesség – testi érintés. Tehát ezek révén lehet kifejezni a szeretetünket a másik személy iránt. De, jó tudni, hogy ezek közül ő mire vevő… biztos, hogy nem mind az ötre. Akkor hát melyekre? Ez a jó kérdés. De elárulok egy titkot. Ha pl. kritikát kapsz a párodtól, hogy már megint nem vitted le a szemetet – akkor ebből jól látható, hogy számára a szívesség-tétel a szeretet nyelv. Vagy: ha ezt hallod, hogy az elmúlt két évben soha nem volt rám időd, hogy sétáljunk – akkor a másik fél szeretet-nyelve az együtt töltött idő. Tehát ki lehet szimatolni, hogy mi a társad vagy a gyermeked szeretet-nyelve. Mert ez ugyanúgy működik a családtagok irányába is. Kezdd el betölteni a szeretet igényeket a megismertek szerint. Ha a szeretet-nyelve az ajándékozás, akkor ajándékozz. De hiába veszel annak ajándékot, akinek a szeretet-nyelve nem az ajándék. Nem fogja olyan mértékben értékelni, mint várnád. De ha betöltöd a szeretet igényét, – valamelyikkel a fentiek közül, – akkor minden szépen helyre jön, és minden út egyenessé válik.
Ha
a szeretet-tankod üres, vagy a párod szeretet-tankja üres, akkor olyan döcögve megy a
házasság, mint amelyik autóból kezd kifogyni a benzin. Mi történik a gyakorlatban,
amikor üres a szeretet-tank? Észreveszed a másik hibáit. Ezt követi a kis
szóváltás, majd a veszekedés, netán bántalmazás, és végül a válás.
Gyermekeknél az érzelmi hiány esetén bejön a pótcselekvés. Azt hiszem, ti is
tudjátok, hogy sok helyütt, ahol a szülők elfoglaltak, a gyermekek zsebpénzt kapnak,
és ennyivel letudják őket. Ezzel viszont nem lehet a szeretet igényüket
kielégíteni, ezért fordulnak különböző pótcselekvésekhez. Az alkoholhoz, droghoz
és a korai szexhez. Ezek a legveszélyesebb kategóriák. Visszatérve a házasságra.
Amikor mindkét fél érzelmi igényei ki vannak elégítve,
akkor új távlatok nyílnak a házasság
előtt. Tehát rá kell jönnöd mi a párod szeretet-nyelve, és a szerint igyekezz
betölteni a szeretet igényét.
Most
következik a piros karikával jelzett, 18 éven felülieknek való téma. A házasélet. Szerintetek, foglalkozik a Biblia,
Isten Igéje a házasélettel? Bizony, foglalkozik. A világ zűrzavaros módon tárja
elénk ezt a dolgot. Zavaros hangok jönnek a
világból a házasélettel kapcsolatban. De van egy igaz
hang: Isten hangja. Ha visszatérünk az Igéhez, akkor az számunkra a legjobbat
hozza. Isten a szexualitás ajándékát adta
a házasság keretein belül élő nő és férfi számára. Megint kihangsúlyozom, nő
és férfi számára. Tudjátok miért? Mert a világban nem mindenhol megy így… Ez
ugyanakkor teljesen ellentétes a Bibliával, és ezért Isten nem tudja megáldani. Isten
szemében a házastársi szexualitás szent.
Isten ajándéka jóra vagy rosszra egyaránt használható, a döntés a mi kezünkben
van.
Kenneth
Hagin azt írja a könyvében, hogy a házaspárok szeretkezése szükséges és jó
dolog, mind fizikailag, mind lelkileg, mind szellemileg, mert így töltetnek be a
szükségek. A fizikai (testi), a lelki (érzelmi) és a szellemi szükségek. Isten a
szexualitás ajándék-kosarába hat csomagot is betett… Ezek mind a szexualitás célját hivatottak megvilágítani.
Melyek is ezek?
(1) Új élet teremtésének az öröme.
(2) Bensőséges, intim egység megteremtése,
– s itt megint előjön a Krisztus és a gyülekezet közötti kapcsolat. Isten olyan
szoros kapcsolatra vágyik velünk, mint amilyenre a házaspárok vágynak egymással.
(3) Egyedülálló megismerési lehetőség,
hogy a házaspárok még mélyebben ismerjék meg egymást.
(4) Különleges gyönyör. Jegyezzétek fel a
Példabeszédek 5,19-et „A szerelmes szarvas, és
a kedves zerge; az ő emlői elégítsenek meg téged minden időben, az ő szerelmében
gyönyörködj szüntelen.” Ámen. A héber szöveg körülbelül így hangzik: A te szerelmed mérgezzen meg a feleségeddel átélt
gyönyörrel. A mérgezés természetesen szimbolikus értelemmel bír. Élvezd mindig az ő szerelmének extázisát. Így
fejezi ki a héber. A héber nyelv sokszor érzékletesebb, de a magyar fordítás is
szép.
(5) Védelem a kísértés ellen. Ha nem
kielégítő a házaspárok szexuális élete, akkor már könnyen jöhet a
félrekacsintgatás vagy a félrelépés. Ezek ellen is védelmet nyújt az otthon
beteljesülő, boldogító szexuális élet.
(6) Vigasztalás. A 2 Sámuel 12,24 igeversre
ugorjunk. Dávid fia meghalt. A felesége mérhetetlenül szomorú volt, és ha jól
emlékszem, Dávid bement a feleségéhez és vele hált, így vigasztalá meg őt. Tehát
a szexualitás vigasztalásra is szolgál. A bölcs feleségek megértik ezeket az
Igéket. És ha dúlva-fúlva jön haza a kedves férj, mert mondjuk a munkahelyén
felhúzták, ők már tudják, hogyan vezessék le a férj ingerültségét,
feszültségét. Van rá orvosságuk.
A
testi és a szellemi dolgok gyakran azonosképpen fejezhetőek ki. A testi, bensőséges
intim egység az Úrral való szellemi egység képe. Ha nem jó a viszonyulásod a
szexualitáshoz, vagy netán rendszeresen visszautasítod a párodat, vagy a testedet egy
idegennek adod oda, azzal eltorzítod azt az isteni egység-képet, amit Isten szeretne
bemutatni a Krisztus és az ember, Krisztus és a gyülekezet közötti kapcsolatról. Az
1Korinthus 7. fejezet, csaknem teljes egészében a házasságról szól. Pál sok mindent
közöl itt.
1Kor.
7,3-4: „A feleségének adja meg a férj a
köteles jóakaratot; hasonlóképpen a feleség is a férjének. A feleség nem ura a
maga testének, hanem a férje; hasonlóképpen a férj sem ura a maga testének, hanem a
felesége.” Ámen. Elég szűkszavúnak tűnik így első hallásra, de a Jakab
leveléből tudjuk, hogy légy az Ige cselekvője. Tehát szolgálj a testeddel a házaspárod felé. Már
beszéltünk arról, hogy a testünk ajándék a társunk számára. Azt is tudjuk, hogy
szeretet által működik minden. A hit is szeretet által működik. Ha nincs szeretet,
nem működik a hit. A szeretet állandóan azt keresi, hogy mit adhat. Ne azt ródd fel,
hogy mit kéne kapnod, hanem arra gondolj, mit
adhatsz. Hogyan tudod betölteni a társad szeretet igényét? Melyik az ő jelképes
szeretet-nyelve?
Amikor
valaki megkeményíti a szívét, mondjuk a párja iránt, és időnként elutasítja
annak közeledését, ezzel az a baj, hogy ez a szív nem csak a párja felé keményedik
meg, hanem megkeményedik Isten felé is. Ha
valakire egy kicsit neheztelsz, – azt nem is mondom, hogy nem bocsátasz meg neki, mert
ilyen úgy sincs közöttünk, – szóval a kis nehezteléssel is, a meg nem
bocsátással is bezáródik a szív, és így gyakorlatilag zárva van Isten felé is. S
akkor hogy fog Istentől hallani, áldást kapni, és a többi. Tehát ha valaki
rendszeresen visszautasítja a párját ilyen-olyan kifogásokra hivatkozva, mint pl. fáj
a fejem, – ami tipikus eset, ugye –, akkor ez hosszú távon problémát szül. Minden
embernek vannak igényei, testi igényei is. Az nem szeretet, ha az egyik fél hagyja a
másikat szenvedni.
Isten
gyönyörködik a házaséletben, mert Ő
rendelte el. Ő teremtette az embert, minden alkatrészével, porcikájával együtt. Egy
döbbenetes dolgot mondok nektek. Hallottam egy esetet, mi szerint egy 30 év körüli
hölgy és a nálánál néhány évvel idősebb férje szeretkezése közben a hölgynek
Jézus megjelent látomásban. A hölgy azt mondta, hogy ez azért történt, mert Isten
gyönyörködik ebben a dologban. Akkortájt erről a tanításról semmit sem tudtam,
semmit sem hallottam, de most előjött bennem, hogy ez a hölgy a látomása által
kapott egy megerősítést. Ezek után el tudom ezt fogadni.
Fontos
dolog időt fordítani egymásra, figyelmet szentelni a másiknak és ehhez olykor gyermekmentes időt biztosítani. Ha csak 1-2
órácskát, vagy egy egész estét, attól függően, ki hogyan tudja ezt megoldani. Mert
másképp nem fog működni a házasság. Vagy pedig zárható hálószoba ajtó kell.
Mert egyszer csak az angyalkáitok megjelennek a legkellemetlenebb pillanatban az
ajtóban, és kényelmetlen kérdést tesznek föl. Tehát ahhoz, hogy a bensőséges,
intim kapcsolat megmaradjon, valamilyen módon biztosítani kell időt és nyugodt
lehetőséget.
Időnként
falak emelkednek a két fél közé, rossz benyomások, beidegződések miatt. A tanítás
ezt úgy fogalmazza meg, hogy a feleségek adjanak maguknak engedélyt arra, hogy élvezzék a szeretkezést a férjükkel. (Mivel
női tanítóról van szó, feleségeket írtam, de természetesen fordítva is áll, ha
netán a férfiakban lenne gátlás). Erre még nem mindenki képes. Akár bűntudat,
akár szorongás, akár régi, rossz emlék áll a héttérben, de a falaknak le kell
dőlni. Még egyszer mondom: a házaspárok teste ajándék a társuk számára. Ezért nem tehetsz meg bármit a testeddel. Ha pl. Attila
(a férj) nem szereti a kék hajat, akkor Adrienn ne fesse kékre a haját, mert az ő
teste az Attiláé. De mondhatnám példaként a tetoválást, vagy bármi egyebet. Vagy
ha a feleségem mindig frissen borotváltan szeret látni, akkor – mivel az én testem
az övé –, illik, hogy én engedelmes legyek ebben. Kaptatok újat? Igen? Akkor
haladjunk tovább.
A
világ sajnos lealacsonyítja, sárba tiporja, és közönségessé teszi Isten
ajándékát a szexualitással kapcsolatban, amit pedig Ő tisztának teremtett. Azt a
divatot, azokat a ruhadarabokat, amelyekből jó nagy rész kilátszik, nem Isten
tervezte. Az aktfotókat sem Ő rendelte el, vagy sorolhatnék minden olyan dolgot, ahol a
női testet túlhangsúlyozzák, ill.
lealacsonyítva jelenítik meg. Isten terve nem ez. De a világban, az ördög otthonosan
mozog. S ő jól tudja, hogy a férfit Isten úgy teremtette, hogy a női test látványa
felgerjessze őt. Ez a házaséletben nagyon fontos és szükséges is, de nem így a
kinti világban. A világ sokat vétkezik ezen a területen és mi fog következni?
Ítéletet kap a világ. De mi nem e-világból vagyunk, ugye? Akkor mindenki nyugodjon
meg.
Hányan
olvastátok már az Énekek Énekét? Ez után szerintem még többször el fogjátok
olvasni, mert itt Salamon és a felesége Szulamit házaséletéről van szó, lírai
formában. 15 visszaemlékezésből áll, nem időrendi sorrendben. Tehát azért nem
egészen könnyű követni, mert hol múlt időben, hol jövő időben, hol jelen időben
vagyunk. Mintha csak egy fényképalbumban hol a nagymamámat, hol a lányainkat, hol a
dédpapát mutatnám meg nektek. Oda-vissza ugrálva az időben. De Isten bölcsessége
rejlik ebben is. Ha az Énekek Énekét elolvassa egy tíz éves gyermek, fogalma sincs,
hogy szexualitásról van benne szó, mert szimbólumok szövik át. A felnőtt ember már
képes megérteni a szimbólumokban testet öltő szexualitást. Elmondom a javaslatomat,
hogy hogyan olvassátok ezután. Szerintem egy bizonyos lap rongyos lesz a Bibliátokban.
Majd a pásztor ellenőrzi.
A
keleti erotika szimbólumai a bor, az alma, a méz, a gránátalma. A kert – egyes
esetekben, ahol úgy illik – a női nemi szerv, a gyümölcs a férfi nemi szerv. Van
egy olyan kifejezés, hogy felmászok a pálmafára, az pedig az aktusra utal. Isten
Salamon és Szulamit példáján mutatja be, hogy milyen egy ideális házasélet, egy ideális házasság. Ha a
fenti jelképeket a megfelelő helyen behelyettesítitek, akkor teljesen világos lesz
minden. Nem ismertétek ezeket a jelképeket? Vagy sejtettétek? De biztosan nem
bánjátok, hogy szót ejtettem róluk.
Na,
most jön a következő probléma. Mi van akkor, ha az egyik félnek nincs kedvem hozzá. Egy biztos, hogy nagyon
fájdalmas dolog – tehát lelki fájdalmat okoz – a szexuális hárítás, vagy
visszautasítás. Az 1Korinthus 7,5 szerint az ima és a böjt szolgálhat csak
kifogásul: „Ne fosszátok meg egymást, hanem
ha közös akaratból bizonyos ideig, hogy ráérjetek a böjtölésre és az
imádkozásra, aztán ismét együvé térjetek, hogy a sátán meg ne kísértsen
titeket, mivelhogy magatokat meg nem tartóztathatjátok.” Elolvasom, hogy a Moffat
szerinti fordítás hogy hangzik. Ez egyébként megtalálható a Kenneth Hagin:
„Szeretet az út a győzelemhez” könyvben (abban is van szó a házasságról). „Ne tartóztassátok meg magatokat a szexuális
kapcsolattól, kivéve ha közösen úgy döntötök, hogy egy ideig így tesztek, majd
ismét jöjjetek egybe és folytassátok újra a házastársi kapcsolatotokat.”
Egyértelmű? Az! Tehát jöhet az igének való engedelmesség.
Nézzük
meg, mi oka lehet az elutasításnak? Eltérő étvágy, mármint szexuális étvágy.
Fáradtság. Vagy elképzelhető, hogy pornográfia húzódik meg a háttérben, a férj
abban éli ki a vágyait, és ezért nem kívánja a feleségét. Vagy szóba jöhet
ilyenkor egy harmadik személy is. Ezeket mind külön-külön is szükséges
kiértékelni és megvizsgálni, és mindezeken túl a gondolkodásmódot is.
Olvastam,
hogy egy házaspár jelekkel adta egymás tudomására, hogy mikor nyitottak a
szeretkezésre. Vettek két különböző színű plüss állatkát. Egy kék, és egy
rózsaszín színűt. A kék a férjé volt, a rózsaszínű pedig a feleségé. Amikor
valamelyiküknek kedve támadt az együttléthez, kitette az állatkáját. Így nem
kellett kommunikálni, nem kellett esetleg kényelmetlen helyzetbe kerülni, mégis ebből
a másik fél tudta a szándékot, és ha benne volt, ő is mellé tette a saját
állatkáját és boldogan éltek, míg meg nem haltak…
A
megbocsátás kapcsán jut eszembe, hogy is hívják a bűnbánó tehénkét? Szabad a
gazda? Bocsi-bocsi tarka. Ez lehet, hogy szállóige lesz nálunk: bocsi-bocsi tarka.
Tehát a visszautasítás sebet okoz és a
férfiak sokkal sebezhetőbbek, mint a nők. Mi ennek az oka? Isten több dolgot épített
be a női testbe, mint a férfi testbe. A női test havonta emlékezik arról, hogy nő
és megvan a szülés képessége. A férfi testben egyetlen dolog adott: képes szeretni
a feleségét, képes együtt lenni a feleségével.
Itt
ejtsünk szót a gondolkodásról. Ismeritek a
2Korinthus 10,5-öt? Mert akkor nem olvassuk fel. Minden gondolatot ejtsetek Jézus
fogságába. A gondolkodás igen komoly hatással van a szexuális életre. Azt mondja ez
az Ige, hogy ami nem Istentől van, azt vessük el, ami pedig az Úrtól való gondolat,
azt öleljük át, tegyük magunkévá. A világ tele szennyes gondolatokkal, és én
magam sem gondoltam volna, hogy igazából nincs nagy különbség a pornó műsor meg a romantikus regény között. Mert mind a kettő
beindítja a gondolkodást, és ezzel bekúsznak a szennyes gondolatok. Az Énekek
Énekében olvashatjátok, hogy Szulamit, – de szerintem Salamon is – álmodozik a
társa távollétében a másik testéről. Tehát az Ige engedélyt ad arra, hogy álmodozz a házastársad testéről. De csak a
házastársad testéről! Jézus kimondta az Evangéliumban: ha gonosz kívánság okával
gondolsz valakire, akkor már bűnt követtél el, de a házastársad testéről nyugodtan
gondolkodjál, álmodozzál. Mi lesz, ha majd hazajön a kedvesed, és hogyan fogod várni
őt.
A
kérdés még mindig az, hogy mi van, hogyha nincs kedvem hozzá… Hát a testem nem az
enyém, tehát rendelkezésre kell, hogy bocsássam. Egy feleség a következőt tette.
Felismerte ezt az igei igazságot, de nem volt a szívén a gerjedelem, a tűz, és kérte
az Urat, hogy gerjesszen benne tüzet a férje iránt. Ahhoz, hogy fizikai síkon
is lássa ezt, meggyújtott egy gyertyát és kérte az Urat, hogy az elméjébe
gerjesszen tüzet. A második gyertyánál azért imádkozott, hogy a szívében
gerjesszen tüzet. A harmadik gyertyánál pedig azért, hogy a testében gerjessze fel a
tüzet. S amikor elért az ötödik gyertyáig minden rendben volt. Az imára megjött a
válasz. Sok esetben a hozzáállás a
probléma, mert a házaspárok nem döntötték, hogy úgy fognak viszonyulni a társukhoz, ahogy az Istennek
tetsző lenne. Tehát gondolkodás, döntés és sok minden más is fontos összetevője
ennek a dolognak.
Még
egy gondolat is jött az Úrtól. A dörömbölés.
Időnként a feleségek úgy beszélnek, hogy a férjük mindig „azt akarja”, és
folyton dörömböl az ajtón. Ha ezek a hölgyek tudnák, hogy ha legalább egyszer
bebocsátást nyerne a férjük, akkor nem dörömbölnének tovább. Tehát a mohóságuk
egy idő múlva beállna egy normál szintre. Azért dörömbölnek, mert úgymond ki
vannak éheztetve.
Megdöbbentem
azon, hogy a házaspári szeretkezésre sokan kötelességképpen tekintenek. A
házaspári szeretkezés nem kötelesség, hanem adósság. Adósság, bizony! Az adósságot pedig illik törleszteni és ezt az 1Korinthus 7,3-ban
látjuk: „A feleségének adja meg a férj a
köteles jóakaratot; hasonlóképpen a feleség is a férjének” Ámen. A görög
szöveg azt mondja, hogy adósság. A köteles jóakaratot, a görögben adósság. Tehát
adós vagyok a feleségemnek, a feleségem adós nekem. Miért vagyunk adósak? Mert a
negyedik vers azt mondja, hogy nincs hatalmam a
saját testem felett. Egyszer már érintettük, hogy az önzés komoly problémákat
okoz, és hogy a házasság ellen munkálkodik.
Egy
statisztikát olvastam, mi szerint a nők 40%-a nem jut el a gyönyör csúcsára. Kenneth
Hagin azt írja ugyanerről, hogy nincs frigid
nő, csak ügyetlen férj. Ilyenkor elő kell
venni egy orvosi, anatómiai könyvet. Sokan írnak manapság erről, és meg is kell
ismerni, Isten hogy rakta össze az embert. Melyik porcikája merre található. A néma szex nem jó. Meg kell beszélni a
problémákat, illetve ha vannak kívánalmak. A testnek vannak kívánságai, de én azt
javaslom, hogy ne adjátok be a derekatokat ennek. Az önzés folytán jön az
önkielégítés, vagy az öngyilkosság (egy bizonyos része e témakörbe tartozik, egy
másik része pedig betegségként kezelendő, tehát elme probléma). A test
kívánságához tartozik a paráznaság, és a házasságtörés is…
Sokan
azt mondják, ill. azt a hazugságot vallják, hogy Isten valami jót akar visszatartani tőlem azzal, hogy nem engedi meg,
hogy házasságon kívül is kalandozzak, de ez nem igaz, mert a Zsoltár 84,11 szerint az
Úr nem vonja meg a jót tőlem! Ámen! „Mert nap
és pajzs az Úr Isten; kegyelmet és dicsőséget ád az Úr, nem vonja meg a jót
azoktól, akik ártatlanul élnek.” Tehát nem vonja meg, Ő inkább még jobbat akar, és tudja, hogy miért mondja
azt, amit mond az Igében. A döntés minden esetben a miénk, mert szabad akaratunk van,
hogy a saját vágyunkat teljesítjük, vagy Istennek tetsző életet élünk. Hogyha a testünk
vágyait követjük, akkor két dolog történik: tudatosan elutasítjuk Istent és megbántjuk Őt. Azt hiszem, sokan elmondhatják
azt azok közül, akik házasság előtt szexuális kapcsolatra léptek, hogy küszködni
fognak a vágyaikkal, mert a test egyre többet és többet kíván és a házasságon
kívüli szex úgysem elégít meg. Csak az Úr jelenléte elégít meg! A
házasságkötést Isten a Szent Szellem pecsétjével pecsételi meg és
nyomatékosítja.
A folytatás a 3. részben következik.