2007. 12. 01.
Kenneth
E. Hagin
Hitünk tápláléka napi adagokban
Isten
Igéje táplálék az éhes szellem számára, ami megerősíti a hívőt bővelkedő
életével! Ezért tanít minket a Példabeszédek 4,21 arra, hogy őrizzük Isten
Igéjét a szívünk mélyén, és hogy az első helyet Neki adjuk mindennapi
életünkben.
A Hitünk tápláléka segítségedre lesz abban, hogy megelégítsd az Isten életet adó
kenyere iránti éhségedet. Kenneth E. Hagin gyönyörűséges válogatása ihletet adó
apró tanításokból áll, amelyek megerősítenek napról napra, ahogy Isten Igéjét
táplálékként magadhoz veszed.
Kezdd el táplálni a hitedet ezzel a gazdag gyűjteménnyel, ami a mai Egyház egyik
legkiválóbb elöljárója tollából született – az év minden napjára!
F.
F. Bosworth mondja: ,,A legtöbb keresztény háromszori meleg étellel táplálja a
testét naponta, míg a szellemét heti egyszeri hideg élelemmel, és aztán
csodálkoznak, hogy a hitük olyan gyenge.”
Naponta kellene táplálni a hitünket! Ez mindennél fontosabb az Úrral való
együttjárásunkban. Azért írtam ezeket a könnyen emészthető hit adagokat, hogy
segítsenek a hited naponkénti gyarapításában.
Tanulmányozd, és hangosan mondd ki a minden egyes oldal alján található
megvallásokat. Ezek Isten Igéjén alapulnak. Amikor hallod magad megvallani Isten
Igéjét, a szellemedben rögzülnek az Ő igazságai. Az Ő Igéje a szellemedbe lejutva
hatékonnyá teszi az életedet.
Mikor
Ábrám kilencvenkilenc esztendős volt, megjelenék az Úr Ábrámnak, és monda néki:
ÉN A MINDENHATÓ ISTEN VAGYOK, járj énelőttem, és légy tökéletes.
— 1Mózes 17,1.
A héber eredeti szerint ebben az ószövetségi versben Isten azt mondta: „Én El
Shaddai vagyok.”
Isten hét szövetségi néven nyilatkoztatta ki magát Izraelnek, ezek egyike volt az El
Shaddai — szószerinti jelentése: ‘az Isten, aki több, mint elegendő’ vagy ‘az,
aki teljességgel elegendő’.
Növeli a hitedet, ha úgy gondolsz Istenre, mint „aki több, mint elegendő!” Isten
az ó szövetség egésze alatt megjelenítette és kinyilatkoztatta magát, mint El
Shaddai — az Isten, aki több, mint elegendő. Amikor például kihozta Izrael
gyermekeit az egyiptomi rabszolgaságból, a fáraó katonái utánuk mentek, hogy
elfogják, és újra rabszolgákká tegyék őket. Izrael gyermekeinek egyik oldalán a
pusztaság volt, másik oldalon a hegyek, előttük meg a Vörös-tenger. Látszólag
reménytelen helyzet, de ők Istenre tekintettek — az Istenre, aki több, mint elegendő
— és Ő kettéválasztotta a tengert! Megmerevítette a mélységes vizeket a tenger
szívében! (2Móz. 15,8) Befagyasztotta a vizeket! A vizek fal módjára álltak mindkét
oldalon, és Izrael gyalog kelt át a túlpartra. A mi Istenünk több, mint elegendő!
December
2
Több, mint elegendő
És
megálla a nap, és vesztegle a hold is, amíg bosszút álla a nép az ő ellenségein…
Látjuk El Shaddait Izraellel a Kánaán földjén. (Mellesleg mondom: Kánaán nem a
menny előképe. Nem lehet az. A mennyben nem kell majd csatákat megvívni, városokat
elfoglalni, vagy ellenségeket és óriásokat legyőzni — ezek itt, ebben a világban
vannak. Nem, Kánaán a Szent Szellem-keresztségnek és a Krisztus Jézusban való
kiváltságainknak az előképe.) Amikor Izrael nehézségekkel került szembe
Kánaánban, a vezetőjük, Józsué, az Úrhoz fordult. És Isten megállította az
egész univerzumot, mert Isten egy embere imádkozott! Isten meg tudja ezt tenni — Ő az
Isten, aki több, mint elegendő!
Az egész Ószövetségen át látjuk El Shaddait hatalmasan cselekedni a nép, a
próféták, a papok és a királyok életében. Ő azonban nem csak a tegnap Istene, Ő a
jelen Istene! Nem úgy nevezte magát: „az Isten, aki több, mint elegendő volt”,
vagy „az Isten, aki több, mint elegendő lesz”. Sokszor a múltra tekintve
mondogatjuk: „Ó, milyen csodálatos volt az, amikor Isten még ilyen dolgokat
cselekedett”, vagy a jövőbe nézve mondjuk: „Amikor mind a mennyben leszünk majd,
milyen csodálatos lesz!” Nem! A dolgok itt és most fognak megváltozni, ha bízol
Istenben, aki több, mint elegendő!
December
3
Ő megszabadít
Mivelhogy
[a hívő] ragaszkodik hozzám [Istenhez], megszabadítom őt…
Az angol nyelvben az ‘I will’ (= ‘akarom [tenni]’) és az ‘I shall’ (‘meg
fogom [tenni]’) a lehető legerőteljesebb kinyilvánítása az akaratnak. A Zsoltárok
91 utolsó verseiben pedig hét dolgot említ Isten — aki több, mint elegendő —,
amit meg akar, meg fog tenni azért az emberért, aki szeretettel ragaszkodik Őhozzá.
(Hála Istennek, én szeretettel ragaszkodom Őhozzá — ugye te is?)
Figyeld meg, Isten nem azt mondta: „Lehet, hogy megteszem” vagy „Ha bírom erővel,
megteszem. Ha ki nem merülök, akkor megteszem.” Nem! Aki túlcsordulóan elegendő, Ő
azt mondta: „Meg akarom tenni.”
Először azt mondta Isten: „Meg akarom szabadítani őket…” Ez az Isten, aki több,
mint elegendő, a szabadítás Istene. Megtartotta az Ábrahámnak adott szavát, és
megszabadította Izraelt — és még ma is Ő a szabadító!
A mi Istenünk nem az elnyomó; Ő a szabadító! Az Apostolok cselekedetei 10,38
világossá teszi ezt. A sátán az emberiség elnyomója, Jézus pedig a mi
szabadítónk!
December
4
Ő válaszol
Mivelhogy
ragaszkodik hozzám… Segítségül hív engem, ezért meghallgatom őt…
Kiálts hozzám és megfelelek, és nagy dolgokat mondok néked, és
megfoghatatlanokat, amelyeket nem tudsz.
— Jeremiás 33,3.
És amit imádságotokban kértek, mindazt meg is kapjátok, ha hisztek.
— Máté 21,22.
Azért mondom néktek: Amit csak kértek imádságotokban, higgyétek, hogy
mindazt már megnyertétek, és meglészen néktek.
— Márk 11,24.
És azon a napon nem kérdeztek majd engem semmiről. Bizony, bizony mondom
néktek, hogy amit csak kérni fogtok az Atyától az én nevemben, megadja néktek…
kérjetek és megkapjátok, hogy a ti örömetek teljes legyen.
— János 16,23. 24.
Ez még messze nem az összes igehely az ima témájában. De arra elegendő, hogy lángra
lobbantsa a szívünket. Elegendő arra, hogy elkezdjünk imádkozni. Miért? Mert El
Shaddai mondta nekünk: „Én válaszolni fogok.” A mindenható Isten — az, aki
több, mint elegendő — megígérte, hogy válaszol azoknak, akik szeretettel
ragaszkodnak Őhozzá!
Mivelhogy
ragaszkodik hozzám… Vele vagyok háborúságában, megmentem őt…
Isten nem mondta, hogy nem lesznek nehézségeid. Sokkal inkább utal arra, hogy
nehézségeid lesznek amiatt, mert keresztény vagy! A világ üldöz majd téged, a
szájára vesz, gonoszul fog beszélni rólad. Az ellenség felsorakozott ellened. E
világ istene lépten-nyomon nyomást gyakorol rád. (2Kor. 4,4)
Akad, aki azt hiszi, hogy Isten gyakorol ránk nyomást, de ez nem így van. Jézus az Ő
munkáit és az ördög munkáit így állította szembe: „A tolvaj nem egyébért jön,
hanem hogy lopjon és öljön és pusztítson; én azért jöttem, hogy életük legyen,
és bővölködjenek.” (Ján. 10,10) Isten nem tolvaj. Az ördög az, aki lop, öl és
pusztít — nem Isten.
Isten azt mondja az Ő Igéjében: „Sok baja van az igaznak, de valamennyiből kimenti
az Úr .” (Zsolt. 34,20) A baj itt a nehézségeket és a megpróbáltatásokat jelenti.
És ezek a te üldöztetéseid. De mit ígért meg az Úr, hogy mennyiből ment ki téged:
a feléből? Nem! Valamennyiből! És az Úr nem csupán azt ígérte meg, hogy veled lesz
háborúságodban és ott áll majd melletted. Ő azért van ott, hogy megszabadítson
téged a háborúságból. És Ő több, mint elegendő!
December
6
Ő felmagasztal
Mivelhogy
ragaszkodik hozzám… felmagasztalom őt… és megdicsőítem őt.
— Zsoltárok 91,14. 15.
Én inkább kívánom magamnak az Istentől való felmagasztalást, mint
bármilyen dicsőséget, amit e világ felkínálhat.
Mesélnek egy történetet Napóleonról, miszerint egy nap, amint éppen seregszemlét
tartott, a lova egyszer csak megbokrosodott. Egy fiatal közlegény előrelépett,
megfogta a ló kantárát, és lecsillapította az állatot. Napóleon azt mondta:
„Köszönöm, kapitány.” És ezzel a közlegény kapitánnyá lépett elő. A többi
tiszt azonban nem fogadta be a fiatalembert. Ők érdemeik alapján kapták a
rangfokozatukat, neki viszont úgy ajándékozták. Napóleon észrevette ezt, és
elrendelte a hadsereg teljes díszszemléjét. A fiatalembert lóra ültette maga mellett,
és együtt lovagoltak ki a gyakorlótérre. A többi tiszt ezek után azt kezdte
mondogatni: „Ez az ember Napóleon kegyeltje.” És elkezdték keresni a kegyeit.
Lehet, hogy a világ nem tudja ezt, de közeleg az idő, amikor meg fogja tudni, hogy mi a
királyok Királyának és az urak Urának vagyunk a kegyeltjei. És akkor majd azt
kívánják, hogy bárcsak keresték volna a kegyeinket. Maga Jézus mondta: „Aki győz,
megadom annak, hogy az én királyiszékembe üljön velem, amint én is győztem és
ültem az én Atyámmal az Ő királyiszékében.” (Jel. 3,21)
Jézus kegye messze felülmúlja és túlragyogja mindazt, amit e világ adhat.
December
7
Hosszú élet
Mivelhogy
ragaszkodik hozzám… Hosszú élettel elégítem meg őt… —
Zsoltárok 91,14–16.
„Igen, Hagin testvér” — mondta valaki —, „de én ismertem egy szolgálót, aki
csodálatos elhívottja volt Istennek, és mégis meghalt negyvenkét éves korában.”
Ez nem jelenti azt, hogy neked, vagy nekem is meg kellene halnunk fiatalon. Én nem tudom,
hogy az a szolgáló miben hitt — de azt tudom, hogy én miben hiszek. És tudom, hogy
az Isten, aki több mint elegendő, azt mondta: „Hosszú élettel elégítem meg őt.”
Más meg azt mondja erre: „Ez csak azt jelenti, hogy örökké fogunk élni a
mennyben.”
Nem, a bűnösök is örökké fognak élni. Ők is élnek majd egy bizonyos helyen, és
mi is élni fogunk, egy másik helyen. Ez az Ige azt mondja, hogy mi hosszú életet
élvezhetünk itt, ezen a földön.
A Példabeszédek értelmezése felfedi, hogy Isten Igéje szerint ha bizonyos dolgokat
cselekszünk, az meghosszabbítja, más dolgok viszont lerövidítik az életünket. Az
Efézus 6,1–3 azt mondja a gyermekeknek: tiszteld a szüleidet, hogy „…jól legyen
néked dolgod és hosszú életű légy e földön.”
Péter idézi a Zsoltárokat, és biztosít bennünket, hogy ezek az ígéretek minket
illetnek. (1Pét. 3,10. Zsolt. 34,13)
Megígért élettartamunk hetven vagy nyolcvan esztendő. (Zsolt. 90,10) Ne köss
kompromisszumot. Ennél kevesebbel semmiképpen se érd be.
És vesd a hitedet Istenbe mindenben, amiben csak tudod!
December
8
Üdvösség
Mivelhogy
ragaszkodik hozzám… megmutatom néki az én üdvösségemet.
Bár dr. C. I. Scofieldnek nem minden megjegyzésével értek egyet, magyarázatos
Bibliájában, a Róma 1,16-ot követő, az „üdvösség” szóra vonatkozó
lábjegyzete kiváló. Dr. Scofield, a görög és héber nyelv tudósa állapítja meg a
következőket: az üdvösségre használt görög és héber szavak jelentése magába
foglalja a szabadítás, a biztonság, a megőrzés, a gyógyulás és az épség
(egészség) fogalmát.
El Shaddai megígérte, hogy megmutatja nekünk a szabadítást, a biztonságot, a
megőrzést, a gyógyulást és az egészséget. Mert megígérte, hogy megmutatja nekünk
az Ő üdvösségét!
Mikor
látom a Te egeidet, a Te ujjaidnak munkáját, a holdat és a csillagokat, amelyeket
teremtettél, mi az ember, hogy gondolsz rá és az (a földszülte) ember fia, hogy Te
gondoskodsz róla? Hiszen kevéssel teremtetted őt kisebbé, mint az Isten, és Te
koronáztad meg őt dicsőséggel és tisztességgel. Azért teremtetted őt, hogy
uralkodjék a Te kezednek munkái felett…
— Zsoltárok 8,3–6.
(Amplified)
Isten az embert nem a halálra teremtette! A halál, a betegség, a gyűlölet, a bosszú
és minden tragédia, ami a földi állapotokat tükrözi, nem szerepelt a teremtő
eredeti tervében. Ellenkezőleg, az ember boldogságra, örömre és békességre lett
teremtve!
Arra, hogy örök közösségben legyen Istennel. Isten képére és hasonlatosságára
lett teremtve. (1Móz. 1,26. 27.) Boldogságra, örömre és békességre lett teremtve.
És azért lett teremtve, hogy Istennek örömöt szerezzen. (Jel. 4,11)
Isten egy olyan helyet adott az embernek a teremtésben, amely felett csak Ő maga áll,
az egész univerzumra kiterjedő hatalommal. (Zsolt. 8,4–7. 1Móz. 26,18) Ádám ura
volt önmagának, a teremtésnek és a sátánnak. Ádám nem volt köteles behódolni a
bűnnek — a döntés az ő kezében volt.
December
10
Isten dicsősége nélkül
Mert
mindnyájan vétkeztek, és szűkölködnek az Isten dicsősége nélkül.
—Róma 3,23.
Az ember megtette az elképzelhetetlent! Hatalmat kapván Isten kezének minden munkája
felett, Ádám eredetileg e világ istene volt. Ádám azonban tudatos felségárulást
követett el Isten ellen azzal, hogy átadta a sátánnak azt a hatalmat, amelyet Isten
eredetileg neki adott. Ádám a felségárulást saját jogán követte el, így Isten nem
tudta semmissé tenni a szerződést, amelyet Ádámmal kötött, Ádám pedig az őt
megillető helyet átadta a sátánnak. Ettől fogva a sátán — nem pedig Ádám —
lett e világ Istene. (2Kor. 4,4) Ezzel kezdetét vette a sátán pusztító uralma.
Így jött az emberre a szellemi halál — ami az Istentől való elkülönülés. Amikor
Isten lejött a hűvös alkonyatkor, hogy Ádámmal legyen és társalkodjon vele,
szólította őt: „Ádám, hol vagy?” Ádám így felelt: „Elrejtőztem.”
Elkülönült Istentől!
A szellemi halál másik oldala — a sátán természetéből való részesedés —
szintén öröksége lett az embernek. Az ördög lett az ember szellemi atyja.
Emlékszel, Jézus azt mondta a farizeusoknak: „Ti az ördög atyától valók
vagytok.” (Ján. 8,44)
Az ember szellemileg az ördög gyermeke. Részesedik atyja természetéből. Ez
magyarázza, hogy az ember miért nem üdvözülhet megfelelő életvitel által. Nem tud
megállni Isten jelenlétében amint van, mert atyjának, az ördögnek a természete van
benne.
Ha üdvözül is az ember, valaki által kell üdvözülnie, aki kifizeti a bűneiért a
büntetést, és valakitől kapnia kell egy új természetet.
December
11
Egy hatalmas terv!
És
ellenségeskedést szerzek közötted és az asszony között, a te magod között, és az
ő magva között: Ő neked fejedre tapos, te pedig annak sarkát mardosod.
— 1Mózes 3,15.
Az ember elbukott. Istennek azonban volt egy terve — egy hatalmas terve — a
megváltás! Isten felelősséget vállalt az ember törvényszegéseiért és
megváltotta őt a sátán hatalmából. Istennek volt egy terve arra, hogy visszaadhassa
az életet az embernek. Isten terve lehetővé tette, hogy az ember természete —
visszaváltozván — harmóniába kerüljön Isten természetével.
Isten nem hagyta figyelmen kívül az ember törvényszegéseit. Az igazságosság
megkövetelte, hogy a bűnéért járó büntetés ki legyen fizetve — de az ember maga
nem volt képes ezt kifizetni. Így, mivel az ember nem tudta önmagát megváltani,
Istennek gondoskodnia kellett egy megváltóról.
Épphogy elbukott az ember, ellensége, a sátán hatalma alá kerülvén, Isten máris
kezdte előre szólni az Ő tervét arról, aki Eljövendő. Ez az Eljövendő, az asszony
magva (mert prófécia adatott, hogy egy asszony gyermeket fog szülni a természetes
nemzés rendjétől függetlenül) fogja megtörni a sátán uralmát az ember felett! Ez
az Eljövendő fogja megszabadítani az embert! Ez az Eljövendő fog a kígyó fejére
taposni.
A keleti nyelvekben a „valakinek fejére taposni”-kifejezés azt jelenti: megtörni
valakinek az uralmát. Amikor Isten ezeket a szavakat mondta az 1Mózes 3,15-ben, a
sátán épphogy csak szert tett arra a hatalomra, amelyet Isten az embernek szánt. Isten
azonban előre megmondta, hogy az asszony ezen csodálatos magva el fog jönni, hogy
megtörje a sátán uralmát.
December
12
Immánuel
Akkor
monda a próféta: Halld meg hát, Dávid háza! Hát nem elég embereket bosszantanotok,
hogy még az én Istenemet is bosszantjátok? Ezért ád jelt néktek az Úr maga: Ímé,
a szűz fogan méhében, és szül fiat, s nevezi Őt Immánuelnek.
— Ésaiás 7,13. 14.
Isten elkezdett szólni a prófétáin keresztül, megígérte, hogy el fog jönni a
Megváltó, aki meg fogja törni a sátán uralmát és visszaállítja az embert
elvesztett uralmába. Ésaiás próféta például végigtekintett az időkön, és
rámutatott Dávid egy leányára, aki meg fogja szülni a megígért Megváltót 750 év
múlva.
„Az Úr maga ád jelt néktek”, prófétálta Ésaiás. „Ő fog nektek csodát
mutatni, rendkívüli, nem mindennapos dolgot.” Mi lesz az?
Egy szűz fogan, és fiút szül. Egy szűz fog szülni egy fiút természetfeletti
módon. Az Ő neve Immánuelnek neveztetik — ami azt jelenti: „Velünk az Isten”,
vagy „megtestesülés”. Az istenségnek és az emberiségnek az egyesülésére utal
itt az Úr.
Mert az Úr
új rendet teremt e földön. Asszony környékezi a férfit. — Jeremiás
31,22.
Ádám teremtve lett. Az emberi nem minden más tagja természetes nemzés útján jött a
világra. Ha Jézus természetes nemzés által született volna, egy bukott szellem lett
volna.
A Róma 5,12 azonban azt mondja nekünk: „Annakokáért, miképpen egy ember (Ádám)
által jött be a világra a bűn, és a bűn által a halál, és akképpen a halál
minden emberre elhatott, mivelhogy mindenek vétkeztek.”
Az ember alá van vetve a halálnak, az ördögnek. Ily módon, az ember magva csak egy
másik bukott embert tud létrehozni. Ezért a Megváltó nem lehetett a halálnak
alávetett. A megígért mag csak az lehetett, aki felett a sátánnak semmiféle
törvényes joga illetve hatalma nem volt. Az isteni erő egy különleges művelete
által kellett megfogannia!
Azokat a szavakat, amelyeket Isten szólt Jeremiás prófétán keresztül, szó szerint
így lehetne fordítani: „Egy asszony fog körülvenni (a testében) egy
embergyermeket.” A szűz méhe csupán a szent mag hordozótartálya volt, amíg Ő a
világra nem jött.
December
14
Öröktől fogva van
De te,
Efratának Betleheme, bár kicsiny vagy a Júda ezrei között: belőled származik
nékem, aki uralkodó az Izraelen: akinek származása eleitől fogva, öröktől fogva
van. — Mikeás 5,2.
Ez a figyelemreméltó prófétai szó, amely beszámol arról, Aki Júda törzséből fog
megszületni, Aki uralkodni fog Izraelen, kijelenti: az Ő származása eleitől fogva,
öröktől fogva van. Ő fel és alá járt az örökkévalóságon keresztül és
otthagyta lábának nyomait az időkorszakokon!
Az emberek többnyire Jézus megszületésének csupán a fizikai oldalára tekintenek,
és úgy beszélnek Róla, mint aki kisgyermekként megszületett, noha Ő már azelőtt
is létezett az Atyánál, öröktől fogva!
Az a Személy, akit mi most Jézusként ismerünk, egyike az Istenség három isteni
személyének. Isteni mivoltában nincs kezdete.
December
15
Elmélkedésre
Mert egy
gyermek születik nékünk, Fiú adatik nékünk, és az uralom az Ő vállán lészen,
és hívják nevét: Csodálatosnak, Tanácsosnak, Hatalmas Istennek, Örökkévalóság
Atyjának, Békesség Fejedelmének.
— Ésaiás 9,6.
A Jézusnak tulajdonított isteni nevek és címek bizonyítják, hogy Ő természete
szerint isteni, és tagja az Istenségnek:
Immánuel (Mát. 1, 23) * Isten (Ján. 1,1) * Úr (Luk. 19,34) * Mindenek Ura (Csel.
10,36) * a Dicsőség Ura (1Kor. 2,8) * Csodálatos, Tanácsos, Hatalmas Isten,
Örökkévalóság Atyja, Békesség Fejedelme (Ésa. 9,6) * Úr Krisztus (Luk. 2,26) *
Isten Fia (Róm. 1,4) * az Ő Fia (Ján. 3,17) * Isten Szerelmes Fia (Mát. 3,17) * Isten
Egyszülött Fia (Ján. 3,18) * Alfa és az Omega, Kezdet és Vég, az Első és az
Utolsó (Jel. 22,13) * az Úr (Csel. 9,17) * a Magasságos Fia (Luk. 1,32) * az Istennek
Kenyere (Ján. 6,33) * az Istennek Szentje (Márk 1,24) * Isten Szent Fia (Csel. 4,30) *
királyok Királya és urak Ura (Jel. 19,16) * Úr és Megtartó (2Pét. 3,2) * Isten
Igéje (Jel. 19,13)
Mert
tetszett az Atyának, hogy Őbenne lakozzék az egész teljesség.
— Kolossé 1,19.
Isten Igéje világosan tanítja, hogy a mi Megváltónk isteni. Ezek az isteni hivatalok
tulajdoníttatnak Néki:
Teremtő (Kol. 1,16) * Közbenjáró (1Tim. 2,4–5) * az Egyház Feje (Kol. 1,16–24) *
Megtartó (2Pét. 3,2) * Bíró (2Tim. 4,1) * A Mindenség Fenntartója (Zsid. 1,1–3) *
az Életetadó (Ján. 10,28) * Úr és Krisztus (Csel. 2,36) * a Feltámadás és az Élet
(Ján. 11,25)
Isteni jellem tulajdoníttatik Krisztusnak. A közönséges emberek természet szerint
bűnösök, a Krisztus Jézus azonban nem egy közönséges ember. Ő:
Születése által Szent (Luk. 1,35) * Igaz (Ésa. 53,11) * Hűséges (Ésa. 11,5) * az
Igazság (Ján. 14,6) * Igazságos (Ján. 5,30) * Minden Álnokságtól Mentes (1Pét.
2,22) * Bűntelen (2Kor. 5,21) * Szeplőtlen (1Pét. 1,19) * Ártatlan (Mát. 27,4),
(Zsid. 726) * Földi szüleinek engedelmes (Luk. 2,51) * Féltőn szerető (Ján. 2,17)
Szelíd (Mát. 11,29) * Alázatos szívű (Mát. 11,29) * Könyörülő (Zsid. 2,17) *
Türelmes (Ésa. 53,7) * Hosszútűrő (1Tim. 1,16) Könyörületes (Mát. 15,32) *
Önmegtagadó (2Kor. 8,9) * Alázatos (Fil. 2,5–11) * Engedelmes (Luk. 22,42) *
Megbocsátó (Luk. 23,34)
Aki
[Jézus Krisztus], mikor Istennek formájában volt, nem tekintette zsákmánynak azt,
hogy Ő az Istennel egyenlő, hanem Önmagát megüresíté, szolgai formát vévén föl,
emberekhez hasonlóvá lévén; és mikor olyan állapotban találtatott mint ember,
megalázta magát, engedelmes lévén halálig, mégpedig a keresztfának haláláig.
Krisztus mindig is létezett Isten mivoltában. Ő azonban kiüresítette Önmagát, és
szolgai formát vett fel, emberekhez hasonlóvá lett. Ez a természetes nemzéstől
teljesen elkülöníthető, Istentől való műveletre utal: Ez csoda. Először, Isten
kivette a Krisztust a mennyei Istenségből — majd behelyezte egy szűz méhébe, hogy
egyesüljön a hústesttel egy egyedülálló fogantatás során.
Azért a világba bejövetelekor így szól: Áldozatot és ajándékot nem akartál, de
testet alkottál nékem. (Zsid. 10,5)
Isten alkotott egy testet — egy különleges testet — ennek a Lénynek, akit Isten
Fiának neveznek. A megtestesülés során a Krisztus emberré lett!
Kezdetben
vala az Ige, és az Ige vala az Istennél, és Isten vala az Ige… És az Ige testté
lett és lakozék mi — közöttünk és láttuk az Ő dicsőségét, mint az Atya
egyszülöttjének dicsőségét, aki teljes volt kegyelemmel és igazsággal.
A Webster értelmező szótár a következőképpen határozza meg a megtestesülést:
„Az Istenség egyesülése az emberrel a Krisztus Jézusban.”
A Megtestesülés volt az egyedüli megoldás az ember problémájára — az egyedüli
remény arra, hogy az emberiség újra egyesülhessen Istennel. Minden olyan vallás,
amely tagadja a Názáreti Jézus Krisztus megtestesülését, hamis!
Ez az örök lény, akit úgy hívnak, hogy Immánuel — velünk az Isten, vagy Jézus a
Krisztus — itt az Igének neveztetik. Az Ige létezett kezdetben. Az Ige Istennél volt
— Istennel közösségben, együtt munkálták ki az Ő akaratát. Isten a világot az
Ige által teremtette. (Zsid. 1,2. Ján. 1,3) És ez az örök lény Isten volt!
Ugyanazzal a természettel rendelkezett. Ugyanabban a formában létezett, és Istennel
egyenlő volt. (Fil. 2,6) És ez a lény testté lett! Az Ige emberré lett, és
közöttünk lakozott. Ő emberré lett — annyira emberré lett, mintha sohasem lett
volna más, mégsem szűnt meg annak lenni, ami azelőtt volt. Az Ige megteremtette
otthonát közöttünk, és mi szemléltük Isten dicsőségét.
December
19
A közbenjáró
Mert egy az
Isten, egy a közbenjáró is Isten és emberek között, az ember Jézus Krisztus.
— 1Timótheus 2,5.
Az ember elveszett állapota elkerülhetetlenné tette a meg-testesülést — az ember
szellemileg halottá lett, és nem tudott Istenhez közeledni. Az istenség emberben való
megtestesülésével Isten gondoskodott valakiről, aki megállhat, mint az ember
közbenjárója. Egyrészről egyenlő Istennel, másrészről pedig egyesült az
emberrel. Ez a valaki képes vállalni a felelősséget az ember felségárulásáért,
és ki tudja elégíteni az igazságosság követelményeit, ezáltal áthidalván a
szakadékot Isten és ember között.
Isten az embert a saját képére teremtette, és csak kevéssel tette kisebbé
Önmagánál. Mivelhogy az ember annyira hasonló Istenhez; ez tette lehetővé, hogy
Isten és az ember örökre egyesüljön egy személyben!
Amikor a Krisztus emberré lett és fizikai testet öltött a megtestesülés során, ez
örökre szólt. Ily módon, a megtestesülés folytán, van ma egy Istenember a mennyben,
az Atya jobbján. Lehetővé vált, hogy Isten és az ember egyesüljön!
Isten ebben a mi emberi testünkben lakozhat, Isten belehelyezheti az Ő életét és
természetét a mi szellemünkbe. Ez történik meg az újjászületéskor. A szellemi
halál kitöröltetik a szellemünkből, és Isten odaadja az embernek az Ő
életét!
Szül pedig
fiat, és nevezd annak nevét Jézusnak, mert Ő szabadítja meg az Ő népét annak
bűneiből. — Máté
1,21.
A megváltás első lépése az volt, hogy Krisztus azonosult ember mivoltunkkal. Ez
történt az Ő megtestesülése során. Krisztus testté lett. (Ján. 1,14) A Zsidó 2,14
azt mondja: „Mivel tehát a gyermekek testből és vérből valók, Ő is
hasonlatosképpen részese lett azoknak…”
Megtestesülésekor azonban, Jézus nem részesedett abból a természetből, amely az
ember szellemében uralkodott. Ha így történt volna, akkor szellemileg halott lett
volna földi szolgálata során! Akkor nem tudott volna az Atya kedvében járni azzal,
hogy megcselekszi az Ő akaratát. Nem, az Ő azonosulása az ember szellemi
természetével nem történt meg a keresztrefeszítéséig.
Ott Isten ténylegesen bűnné tette Jézus Krisztust értünk. (2Kor. 5,21) Maga a mi
bűnös természetünk lett ráhelyezve Jézus Krisztusra egészen addig, amíg Ő
mindazzá nem lett, amivé a szellemi halál tette az embert. Isten szemében nem Jézus
Krisztus volt az, aki ott függött a kereszten; az emberi nem volt az, aki ott függött.
Ezért mindnyájan elmondhatjuk Pállal: „Krisztussal együtt megfeszíttettem.”
Mikor pedig
eljött az időnek teljessége, kibocsátotta Isten az Ő Fiát, aki asszonytól lett, aki
törvény alatt lett, hogy a törvény alatt lévőket megváltsa, hogy elnyerjük a
fiúságot. —
Galata 4,4. 5.
A megtestesülés célja az volt, hogy az ember jogot kaphasson arra, hogy Isten
gyermekévé legyen. (Ján. 1,12)
Az ember egyedül úgy válhat Isten gyermekévé, ha megkapja Isten természetét; ezért
Krisztus eljött, hogy az ember megkaphassa az örök életet. (Ján. 10,10. 1Ján. 5,11.
12.) Az ember pedig csak azután kaphatta meg az örök életet, miután törvényesen meg
lett szabadítva a sátán hatalmából. (Kol. 1,13. 14.)
December
22
Azért jött, hogy kijelentse Őt
Az Istent
soha senki nem látta; az egyszülött Fiú, aki az Atya kebelében van, az jelentette ki
Őt. — János 1,18.
Jézus tudatában volt ennek, és kellőképpen értékelte földi küldetésének ezt a
részét: Kijelenteni az Ő Atyjának valóságos természetét!
Egyszer egy híres Bibliatudós azt mondta a megtestesüléssel kapcsolatban: „Tudjuk,
hogy Isten olyan, amilyennek megláttuk Jézusban. Ő a Krisztushoz hasonló. Ha pedig
olyan, akkor Ő jó és bizalomra méltó Isten.”
Ha az a szív, amely az univerzum mögött áll, olyan, mint az a gyengéd szív, amely
megtört a Kereszten, akkor az övé lehet a szívem, minden feltétel és fenntartás
nélkül.
Semmi magasztosabbat nem tudok mondani Istenről, mint hogy Ő bizonyára úgy él, mint a
Krisztus… Különös: egy ember élt közöttünk, és amikor Istenre gondolunk, úgy
képzeljük el, mint ezt az embert, mert ha Isten más lenne, nem is lehetne jó.
Átruházhatjuk Istenre Jézus minden egyes erkölcsi tulajdonságát, anélkül, hogy
elveszítenénk vagy leértékelnénk Istenről kialakult képünket. Ellenkezőleg,
azzal, hogy úgy gondolunk Istenre, ahogy Jézus lefestette Őt, felmagasztaljuk Istenről
alkotott képünket.
Mindazok, akik megpróbáltak másféle módon gondolni Istenre, lealacsonyították, és
szegényessé tették a Róla kialakult képüket.
December
23
A megtestesült kijelentés
Monda néki
Jézus… aki engem látott, látta az Atyát…
— János 14,9.
Az ember — beleszületve a sátán uralta világba — természeténél fogva nem
ismerte Teremtőjét. Ádám bűne óta — amikor az ember halottá vált szellemében
— Isten és az ember szellemileg elkülönült.
Az embernek kikerülhetetlen szüksége volt a megtestesülés. Jézus Krisztus
megtestesülése — Isten megjelent hústestben — megadta a világ számára Isten
természetének valóságos megismerését.
A szellemileg halott emberek nem tudták megismerni a Teremtő természetét, a tőle
származó kijelentés nélkül. Istent úgy képzelték el, mint egy riasztó, kegyetlen,
furcsa, erkölcsön felüli, távoli, valami személytelen energiát, de sohasem gondoltak
Rá úgy, mint a szeretet Istenére — a szerető mennyei Atyára.
„Milyen is Ő valójában?” — kutatják az emberek. Kedves Barátaim, ha meg
akarjátok tudni, milyen az Isten valójában — csak nézzetek Jézusra!
És az Ige
hústestté lett. És felállította az Ő sátorát közöttünk. És mi néztük az Ő
dicsőségét — dicsőséget… mely telve volt kegyelemmel és igazsággal.
— János 1,14. (Rotherham)
Én szeretem a János 1,14-et Rotherham fordításában, mert olyan szép. Hajlamosak
vagyunk ugyanis Krisztusnak a földre, emberként való eljövetelének csupán arra az
oldalára gondolni, hogy Ő önzetlenül elhagyta a dicsőséget, illetve arra a
szenvedésre tekinteni, amit a földön elszenvedett.
Én azonban azt hiszem, hogy ez öröm volt Krisztusnak, aki annyira szerette az embert,
és annyira vágyott az ember közösségére, hogy „felállította az Ő sátorát
közöttünk, hogy Ő adjon az elidegenedett embernek — aki máig nem ismerte meg a
Teremtőjét — valóságos képet a mennyei Atyjáról.”
Nagy örömhír volt az, amit az angyal hirdetett a pásztoroknak — és minden embernek,
mindenütt. Az ember, aki elkülönült Istentől négyezer éve, most megláthatta Isten
dicsőségét, most megláthatta Istent, most megismerhette Istent, amilyen valójában,
és újra egyesülhetett Vele.
És monda az angyal
nékik: Ne féljetek, mert ímé hirdetek néktek nagy örömet,
mely minden népnek öröme lészen: Mert ma született néktek az Üdvözítő,
aki az Úr Krisztus, a Dávid városában.
— Lukács 2,10. 11.
December 25
A szeretet elküldte az Ő Fiát, hogy üdvözüljünk általa
Az
Ige testté lett!
Mert aki benne fogantatott, a Szent Szellemtől van. Szül pedig fiat, és nevezd annak
nevét JÉZUSNAK, mert Ő szabadítja meg az Ő népét annak bűneiből.
Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az Ő egyszülött Fiát adta, hogy
valaki hiszen Őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.
Mert nem azért küldte az Isten az Ő Fiát a világra, hogy kárhoztassa a világot,
hanem hogy üdvözüljön a világ általa. —
Máté 1,20. 21. János 1,14. 3,16. 17.
Mert jól
tudja a ti Atyátok, mire van szükségetek, mielőtt kérnétek Tőle. Ti azért így
imádkozzatok: Mi Atyánk…
— Máté 6,8. 9.
Bár Isten olyan világos kijelentést adott magáról Izraelnek, amilyet csak lehetett
szellemileg halott embereknek, mégsem ismerték Őt igazán. Nem ismerték fel a
hústestben megjelent Istent, amikor Jézus ott állt közöttük. (Az ó szövetség
alatt Isten jelenléte a Szentek Szentjébe volt zárva.)
Így azután, amikor a Krisztus Jézus eljött, az ítélkezés kemény és durva
légkörébe kellett eljönnie. A zsidók, akik körülvették, nem tudták megérteni
Őt. Úgy beszélt Istenről, mint az Ő Atyjáról. Arról beszélt, hogy az Atya szereti
az övéit és gondoskodik róluk! Ez zavarba ejtette őket. Amikor Jézus úgy mutatta be
Istent, mint a szeretet AtyaIstenét, ez legtöbbször süket fülekre talált.
Be kell ismernünk, amint elmélkedünk Jézus szavain Isten szeretetéről, hogy néha
Istennek újjászületett gyermekei sem látják meg Istennek a szerető arcát.
Izrael sohasem tudta ezt felfogni. Nem értették meg, ki az, akiről Jézus beszél.
Újdonság volt számukra. Az igazat megvallva, ma is újdonságnak számít az egyház
legtöbb tagja számára! Arra tanították őket, hogy féljenek Istentől, hogy
reszkessenek az ítélkezés Istenétől.
Igazában sohasem látták meg Isten szeretetteljes arculatát, amelyet Jézus jött el
kijelenteni.
Ne
aggodalmaskodjatok tehát, és ne mondjátok: Mit együnk? vagy: Mit igyunk? vagy: Mivel
ruházkodjunk? Mert mindezeket a pogányok kérdezik. Mert jól tudja a ti mennyei
Atyátok, hogy mindezekre szükségetek van. Hanem keressétek először Istennek
országát, és az Ő igazságát; és ezek mind MEGADATNAK néktek. Ne aggodalmaskodjatok
tehát a holnap felől; mert a holnap majd gondoskodik a maga dolgai felől. Elég minden
napnak a maga baja. —
Máté 6,31–34.
Megadatnak néktek! Nem pedig elvétetnek! Ez bizonyítja, hogy az Atya gondoskodik
övéiről. Egy másik fordítás szerint: „Ne nyugtalankodjatok a holnap miatt.”
Tudod, Isten nem akarja, hogy a gyermekei nyugtalankodjanak és aggodalmaskodjanak. Isten
itt azt mondja: „Ne aggodalmaskodjatok, ne féljetek, ne nyugtalankodjatok. Mivel én
vagyok a ti mennyei Atyátok, és én tudom, hogy mindezekre szükségetek van.”
Hanem keressétek először Isten országát és az Ő igazságát, és mindezeket meg
fogjátok kapni. Ezt mondja Isten, a mi Atyánk! Ha Isten a te Atyád, biztos lehetsz
abban, hogy Ő elfoglalja az atya helyét és betölti a szerető atya szerepét.
Biztos lehetsz abban, ha Isten a te Atyád, Ő szeret téged és gondoskodni fog rólad.
Dicsőség Istennek, én örülök, hogy Ő az én Atyám! Neked is Ő az Atyád?
December
28
Az Atya szeretete
Aki ismeri
az én parancsolataimat és megtartja azokat, az szeret engem; aki pedig engem szeret, azt
szereti az én Atyám, és én is szeretem azt, és kijelentem magamat annak. Monda néki
Júdás, nem az Iskarióti: Uram, mi dolog, hogy nekünk jelented ki magadat, és nem a
világnak? Felele néki Jézus és monda néki: Ha valaki szeret engem, megtartja az én
beszédemet és az én Atyám szereti azt, és ahhoz megyünk, és annál lakozunk.
— János 14,21–23.
Két dolog hangsúlyos a mai igerészben:
1) „Aki ismeri az én parancsolataimat és megtartja azokat” — mondta Jézus. Tartsd
meg emlékezetedben, amiket Jézus parancsolt. Ő azt mondta: „Új parancsolatot adok
néktek, hogy egymást szeressétek; amint én szerettelek titeket, úgy szeressétek ti
is egymást…” (Ján. 13,34)
Semmi okod bármely más parancsolat felől aggódni. A szeretetben járás mindent
kielégít, mert Isten Igéje azt mondja: „A törvénynek betöltése a szeretet.” (Ha
megtartod Jézus parancsolatait, ezzel betöltesz minden más parancsolatot.)
2) „…azt szereti az én Atyám…” Ha szeretetben jársz, akkor Isten birodalmában
jársz, mert az Isten szeretet. Istent saját természete — mert Ő a szeretet —
készteti arra, hogy gondoskodjon rólunk, hogy megvédjen minket és oltalmazzon
minket!
December
29
Mennyivel inkább
Ha azért
ti gonosz létetekre tudtok a ti fiaitoknak jó ajándékokat adni, mennyivel inkább ád
a ti mennyei Atyátok jókat azoknak, akik kérnek tőle.
— Máté 7,11.
Te szülőként azt terveznéd, az lenne a célod és akaratod a gyermekeidet illetően,
hogy szegénységtől sújtottan, betegen, elnyomottan, legyőzötten, lecsúszottan
gürcöljék végig az életet? Nem, egész biztosan nem.
Az én öcsém csak nagy nehézségek árán tudta elvégezni az iskoláit. Apánk
elhagyott minket, amikor ő még csak hat hónapos volt. A középiskolát a gazdasági
válság éveiben végezte úgy, hogy a helyi pamutfonodában dolgozott esti műszakban,
tizenegytől reggel hétig, közvetlenül a munka után pedig ment az iskolába.
Idővel aztán megházasodott, született egy fia, és igen sikeres üzletember lett. Azt
mondta nekem, — és szerintem ez volt a hajtóerő az életében — „Én inkább
hagynám meghalni a fiamat, mintsem, hogy olyan élete legyen, mint nekem volt. De mindent
el fogok követni, hogy neki ne legyen olyan nehéz, mint nekem volt.” A testvérem
keményen dolgozott, hogy jobb életet biztosítson a családjának, mint amiben neki
része volt gyermekként. Pusztán természetes szemszögből vizsgálva is, azért tett
meg mindent értük, mert szerette őket.
Jézus pedig pontosan erre gondolt, amikor azt mondta, ha az emberek tudnak jó
ajándékokat adni a gyermekeiknek, mennyivel inkább ad a mi szerető mennyei Atyánk
jókat azoknak, akik kérnek tőle!
December
30
A szőlőműves
Én vagyok
az igazi szőlőtő, és az én Atyám a szőlőműves.
— János 15,1.
Az én mennyei Atyám a Gondviselő.
Ő az Oltalmazó.
Ő a Pártfogó.
Ő az Eltartó.
Ő a Nevelő.
Ő a Tanító.
A „szőlőművesnek” fordított görög szó mindezeket a jelentésárnyalatokat
tartalmazza. Ahogy a szőlőműves gondozza a szőlőtő vesszeit, úgy gondozza Isten
Krisztus Testének szőlővesszeit. És ne feledd, Isten a szeretet!
December
31
A Szerető
Mert maga
az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem, és elhittétek, hogy én az
Istentől jöttem ki.
— János 16,27.
Semmi sem adhat nagyobb erőt és vigasztalást, mint az a tény, hogy maga az Atya ismer
téged, szeret téged és vágyik megáldani téged!
Valójában a János 17,23 azt mondja, hogy Isten szeretett minket, amiként Jézust
szerette. Milyen döbbenetes gondolat! Mégis igaz! Jézus mondta ezt!
Az AtyaIsten a te Atyád! Ő gondoskodik rólad. A személyedben érdekled őt — nem
csak mint csoport vagy a hívők Teste, vagy mint gyülekezet.
Istent érdekli minden egyes gyermeke; és Ő mind-egyikünket ugyanazzal a szeretettel
szeret. Ismerkedj meg Atyáddal az Igéjén keresztül. Az Ő Igéjéből fogod megismerni
a mennyei Atyádat, az Ő szeretetét, az Ő természetét, azt, hogy Ő hogyan
gondoskodik rólad, mennyire szeret téged.
Ő mindaz, amit az Ige mond róla. És megteszi mindazt, amit az Ige mond, hogy meg fog
tenni!
FOLYTATÁSA
KÖVETKEZIK!
Az itt
közölt idézet nem tartalmazza a napi megvallásokat.
A keresztény élet nélkülözhetetlen részét képező imákat a könyvben találod
meg.
(A könyv magyar nyelvű kiadója: Krisztus Szeretete Egyház, 2003.)