2009.03.12.
A SÉRTŐDÉS ELKERÜLÉSE
Jegyzet Jim Sanders tanításából
2009. március 08.
Az
Evangéliumot, mint örömhírt sokan amikor hallják, sértésnek, megbotránkozásnak
veszik. Ma erről szeretnék részletesen szólni, hogy miként kerülhetjük azt el, hogy
ne sértődjünk meg a gyülekezetben.
Szomorú
dolog, de úgy igaz, hogy amikor az emberek bejönnek a gyülekezetbe, ott megsértődnek,
megbántódnak különböző dolgokon. Mi az oka ennek? - Egyetlen oka van, hogy a
gyülekezetbe emberek járnak. Dicsérjük érte az Urat.
Találkozunk
ott véleménykülönbségekkel, elképzelésekkel és különböző dolgokat vallanak az
oda járók, hogy mit hogyan kellene tenni.
Mi
történik ilyenkor, - vitatkozások, konfliktushelyzetek alakulnak ki. És amit nagyon
fontos tudnunk, hogy ilyenkor belép az ellenség. Fogjuk találni tehát ezeket a
különbözőségeket a különböző embereknél. A gyülekezetbe járók általában, a
szellemi szintjüket tekintve, nem felnőtt korban lévő emberek. Lehet, hogy
fizikálisan felnőtt korban élünk már, de szellemi értelemben, nem vagyunk még a
Krisztusi felnőtt korban.
Ezért
az évek során sokszor tapasztaltuk, hogy az emberek az érzelmeikben megsértve,
megbántódva elmaradnak a gyülekezetből.
Ezekben
az időkben, ahol most élünk, nagyon sok minden történik, és különböző utakat
járunk ki, ki miben járatos és lassan de biztosan Isten Igéje kikerült az emberek
életéből, középpontjából az évek során és ehelyett különböző más dolgok
töltik ki az életüket.
Az
ördög nagyon “okosan”, megtévesztően teszi ezt, nem harcol az Igével, hanem az
Igét kihelyettesíti más világi dolgokkal. Az Igét azért rendelte Isten, hogy az Ige
a szavainkba beépülve megváltoztassa az életünk menetét.
Az
egyik rész, hogy az emberek megsértődnek és az érzelmeikben sértve érzik magukat,
az a saját hibáikból van. Azért, mert nagyon érzékenyek ezekre az apró
félreértésekre, túl érzékenyen reagálják le.
A
gyülekezet Istentől elrendelt azon hely, ahová Isten imádatára jövünk össze, Isten
Igéjének, tanulására a hallására, megismerni Istent. Tehát összejövünk, hogy
megismerjük Istent, és Istent szolgáljuk.
Nem
azért járunk be a gyülekezetbe, hogy mindenkinek a saját elképzelése és útjai
teljesüljenek. A gyülekezetbe nem azért járunk be, hogy mindenki elképzelése a
gyakorlatba helyeztessék, ez nem lehetséges.
I. János 1/7 „Ha pedig
a világosságban járunk, amint Ő maga a világosságban van: közösségünk van
egymással, és Jézus Krisztusnak, az Ő Fiának vére megtisztít minden bűntől.”
Úgy
kezdődik, hogy „ha”, ez jelentheti azt, hogy szeretetben és világosságban járunk,
és lehet, hogy nem tesszük minden esetben ezt a világosságban járást.
Vissza
kell mennünk ahhoz az időhöz, amikor a Felsőházban a tanítványok együtt imádkozva
várták a Szent Szellemet.
A
Felsőházban, Jeruzsálemben. Egységben voltak ott jelen, hogy Krisztusnak a kenete
maximális szinten tudjon megnyilvánulni.
A
„ha” kötőszócska pedig lehetőséget ad mindig arra, hogy nem úgy van, hanem a
tévedésekben járjunk.
Ha
a világosságban járunk, akkor nem lesz megtört közösségünk a szentekkel,
egymással sem és Istennel sem.
Közösségünk
lesz egymással és közösségünk lesz Istennel. Amikor sérelmek érnek minket a
gyülekezetben, akkor ne elszaladjunk a gyülekezetből, hanem vegyük körbe magunkat az
Istentől való védelemmel.
Foglalkoznunk
kell ezekkel a sérelmekkel és bántásokkal. A legrosszabb, amit ilyenkor
tehetünk, hogy magunkat elkülönítjük.
Nagy
igazság az, hogy a sérelmek további sérelmeket szülnek.
Azt lehet, hogy nem tudjuk megakadályozni, hogy tévedések, sérelmek és félreértések ne szülessenek, de azt meg tudjuk akadályozni, hogy a szívünk megsérüljön. Ne engedjük a sérelmet a szívünkhöz, hogy minket az ne sértsen meg.
Mert
azt nem tudjuk megakadályozni, hogy az emberek olyanokat mondjanak, amiket nem kellene
kimondani, lesznek mindig félreértések, és így mindig lesznek dolgok, amik sajnos
így megtörténnek. És a célból történnek, hogy téged a gyülekezetből és Isten
Igéjétől eltávolítsanak.
Zsoltár
119/165 „A Te törvényed kedvelőinek nagy békességük van, és nincs
bántódásuk.”
Találunk
tehát valamit, ami meggátol minket abban, hogy bántódások érjenek bennünket. Amikor
a szellemünk és a lelkünk nincs egységben, akkor mindig a szellemünk fog nyerni.
Ezért hangsúlyozzuk azt mindig, hogy meg kell újítani az elménket Isten Igéjével.
Ezért
fontos nagyon, hogy a Bibliát kiigazítottuk, hogy az úgy szóljon, ahogy szólnia kell,
hogy az elménket meg tudjuk újítani vele.
Az
igazságot elő kell hozni. Meg van a lehetőségünk arra, hogy a Bibliához
hozzátegyük azokat, ami ott hiányzik. Egy új magyar nyelvű kiadást fogunk
megrendelni a nyomdánál, a mai napig találunk olyan igeverseket, amelyek nem úgy
állnak a magyar fordításban, mint a társ nyelvekben és ezeket ki kell igazítanunk.
Jézus az igazság, és Ő az egyetlen út!
Az
elménk gondolkodhat úgy, hogy egy erődítménnyé válik Isten igazságával szemben.
És a való igazság az, hogy nincs olyan elme, amely képes megújulni Isten Igéjének
az olvasása nélkül.
Egy
másik fordítás azt mondja, hogy – azok, akik a Te törvényedet szeretik semmi nem
lesz a bántásukra!
Amikor
az emberek megbántódnak, akkor az elméjük képes szinte csak azon gondolkodni!
Az
elménk és az érzelmeink egybekapcsolódva Isten Igéje ellen fordulnak.
Egy
másik útja és lehetősége annak, hogy elkerüljük a sérelmeket a gyülekezetben,
hogy nem fűzünk senkivel kapcsolatban ésszerűtlen elvárásokat. Hajlamosak vagyunk
arra, hogy elmegyünk a világ végére is megtudakolni, hogy az az illető mit képes
tenni az érdekünkben. Vagyis az elvárásaink azok mindig egy személyhez kötődnek.
De
mindannyiunknak az Igéhez kell fordulnunk és egy napon végre fel kell növekednünk.
Zsoltár
62/5 „Csak Istenben nyugodjál meg lelkem, mert tőle van reménységem.”
A
szemünknek elsőként Istenen kell, hogy legyen. Az elvárásunkat, reménységünket nem
valaki másra kell függesztenünk. És Istentől el is várom, hogy úgy működjön
velünk együtt, ahogy az Igéjében mondja. És nagyon vigyázok arra, hogy az én
szavaim és cselekedeteim összhangban, egy vonalban legyenek az Ő Igéjével.
Példaként:
- ha valaki nem tesz eleget az én elvárásaimnak, akkor az helyet ad az én lelkemben,
hogy megsértődjek, megbotránkozzak rajta. Ezért az én elvárásaim, reménységeim az
Úrban vannak. Kijelenthetjük, hogy nincs tökéletes gyülekezet, ennek mindannyian
élő bizonyítékai vagyunk, mert a testben élvén nem vagyunk tökéletes emberek. A
hústestben mondunk és teszünk dolgokat. Lehet, hogy a szándékok mögötte nem rossz
szándékok, de mégis mire kimondtuk, akkor látjuk, hogy ezt nem kellett volna, vagy a
másik, amikor hallja rosszul veszi. És vannak olyanok, akik pedig gorombák. Munkából
jönnek, fáradtak stb. számtalan oka lehet, hogy miért úgy viselkedik az ember.
Az
emberekben tehát, az értelmükben elvárásaik vannak mások felé. És ezek képek,
amelyek kialakulnak bennünk, és elvárjuk, hogy a másik úgy viselkedjen, ahogy bennem
ez a belső kép diktálja. Saját magukkal szemben is ilyenek általában az emberek. És
ha ennek a képnek ellenére vétkeznek, akkor nem tudnak maguknak megbocsátani.
Mindig
visszakanyarodunk ehhez a képhez. Elvárjuk, hogy a másik úgy viselkedjék, ahogy mi
azt elképzeljük, és ha nem úgy teszi, akkor bennünk csalódottság születik. Ezt
azután hajlamosak vagyunk telefonon mindenkinek el is mondani.
Ez
egy lehetőség így, amit teremtünk saját magunknak, amibe beleesünk. A mentális
elvárásunknak nem tesz eleget a másik és ezzel helyet adunk arra, hogy a másikra
megharagudjunk, megbotránkozzunk. Nem teljesednek be ezek az elvárásaink.
Tanulság,
hogy ne várjál el olyat a pásztortól, amit úgy is tudod, hogy a pásztor nem tud
megtenni neked. És ne várj el olyat az emberektől, amit nem tud a másik megcselekedni,
mert ez már egyébként is Biblia ellenes. Az én elvárásom, az én reménységem az
Úrban van.
Mondja
mindenki: - Az én reménységem az Úrban van!
Pál
is kijelenti, hogy az Ő reménysége az Úrban van.
Manapság
is beszélnek úgy, hogy – fölöttem nem áll senki, csak maga az Úr! Ezzel
kinyilvánítják a tudatlanságukat. Elárulják magukról, hogy nem olvassák a
Bibliát, mert csak azt kellene olvasniuk és látnák, hogy mit ír erről a Biblia.
Isten
elrendelt egy rendet a gyülekezetben, elrendelt vezetőket fölénk az Úrban. Ha ezzel
pl. nem vagyunk tisztában, ez lehetőséget ad a félreértéseknek.
Isten
királysága most jelenleg is működésében van.
I.
Thessalonika 5/12-13 „Kérünk továbbá titeket atyámfiai, hogy becsüljétek azokat,
akik fáradoznak közöttetek és elöljáróitok az Úrban és intenek titeket.
És
az ő munkájukért viseltessetek irántuk megkülönböztetett szeretettel. Egymással
békességben éljetek. „
Meg
kell értenünk, hogy a Szent Szellem a renden kívül nem fog működni, ahol
rendellenesség van, ott a Szent Szellem nem fog megnyilvánulni. Azt pedig, hogy miként
legyen rend, az az Írásokból világlik ki.
Ha
mi nem hasonlunk ahhoz a rendhez, amit az Ige ír nekünk, akkor ne várjuk el, hogy a
Szent Szellem fog hasonulni hozzánk a rend nélküliségünkben. Mert a Szent Szellem a
Bibliának megfelelő módon tud csak megnyilvánulni közöttünk.
Ámen!
Megint
újabb bölcsesség, hogy hogyan kerülhetjük el a további sértődéseket, hogy a
közös lényegi részekre tekintsünk és ne arra, amiben különbözünk.
I. Korinthosz 1/10
„Kérlek azonban titeket atyámfiai, a mi Urunk Jézus Krisztus nevére, hogy
mindnyájan egyképpen szóljatok, és ne legyenek köztetek szakadások, hanem legyetek
teljesen egyek, ugyanazon értelemben és ugyanazon véleményben.”
Azokra
a dolgokra kell összpontosítani a figyelmünket, amelyekben egyezünk.
El
kell kerülnünk azt, hogy a véleményünket, amiben különbözünk, rákényszerítsük
a másikra. Aki nagyon ragaszkodik a saját véleményéhez, az hajlamos az ilyen
vélemény ráerőszakolásra. Ezért van az, hogy állandóan egy kényszert érez, hogy
megossza a véleményét veled. Sokszor teszik ezt akkor is, annak ellenére, hogy nem
kérjük meg őket. El kell ezt kerülnünk, hogy ráerőltessük a másikra a
véleményeinket, mert ezek mind csak emberi kútfőből fakadnak. És ezek az emberi
vélemények később csak vitákat, szakadásokat okoznak.
Közelgő
választások előtt állunk és ezek saját véleményekből fakadhatnak. Ha nagyon
ragaszkodunk a saját véleményünkhöz, beleeshetünk abba a hibába, hogy
megpróbáljuk azt ráerőltetni a másikra. Lehet, hogy a mi elképzelésünk igaz és
nem téves elképzelés, de akkor sem helyes azt a másikra rákényszeríteni, még annak
ellenére sem, ha az a helyes.
Választásokra
annál is inkább el kell menni, mert különben nem ér semmit a véleményünk, ha nem
adtuk le a voksunkat.
A
gyülekezeten belül az emberek, akik erőszakosak, ha nem elég okosak vitákat
eredményezhetnek. És ha kiderül, hogy a másik másra adja a voksát, mint amit te
szeretnél, akkor imádkozzál és maradj csendben, mert nem azért vagyunk itt, hogy
különböző vitákban egymást meggyőzzük.
Másik
jellemzője az ilyen erőszakos embereknek, hogy nagyon könnyen megsérülnek, amikor a
másik kifejezi az egyet nem értését vele. Ha elég hosszan beszélgetünk, akkor
előbb utóbb biztos találunk valamit, amiben nem fogunk egyet érteni. Tehát jobb, ha
megállapodunk abban, hogy a közös világosságunkban járunk. Mindenkinek meg van a
joga, hogy ragaszkodjon a saját véleményéhez, még akkor is, ha az téves.
Az
ember képes saját maga Isten elé járulni és megtudni tőle, hogy hogyan szavazzon pl.
Nem feltétlenül jelenti, hogy akire szavazol, az fog nyerni.
De
amit szeretnék kihangsúlyozni, hogy meg kell őriznünk az egység kötelékét abban a
közös részben, amiben egyetértünk, mert az közös bennünk, hogy Jézus a mi
alapkövünk és parancsolatunk van az Írásokban, hogy imádkozzunk a nemzetünkért és
ez az ország pedig egy keresztény ország! A gyülekezetnek az üzenete pedig
Isten üzenetéről szól és nem az emberekéről. A gyülekezetnek nem szabad, hogy
olyan hely legyen, mint a média, hogy mindenki hangoztathatja a saját véleményét, a
gyülekezetben Isten Igéjét hangoztatjuk. És a gyülekezetben annak sem szabadna
elhangoznia, hogy a pulpitusról megmondják, hogy kire kell szavazni. A manipuláció is
beleesik ilyenkor a tömegkommunikációkba. Megpróbálnak ilyenkor tényeket elhagyni,
elferdíteni az igazságot, hogy téged egy irányba elvigyenek, hogy arra szavaz. Amit
én javaslok, hogy kapcsold ki a Tv-t.
A
gyülekezet azért jön össze, hogy Isten Igéje köré összpontosítsuk a
figyelmünket. Minden hívőnek meg lehet a saját véleménye, elképzelése a
dolgokról, és ezt nem lehet rákényszeríteni a másikra. Mi a mi célkitűzésünk? -
Az egység!
Példabeszédek
30/5 „Az Istennek minden Igéje igen tiszta és pajzsa Ő a hozzá folyamodóknak.”
Azért
járunk a gyülekezetbe, hogy meghalljuk azt, amit Isten mond az Ő Igéjébe.
Vedd
figyelembe azt, hogy akik a gyülekezetbe járnak sem tökéletesek, ezért ne sértődj
meg. Nem akarlak ezzel téged megsérteni, de ha a gyülekezet tökéletes lenne, és te
megérkezel a gyülekezetbe, akkor az egész tökéletességet elrontottad. Amikor én
megérkezem a gyülekezetbe, ugyanúgy vége a tökéletességnek.
Róma
7/18-22 „Mert tudom, hogy nem lakik énbennem, azaz a testemben jó, mert az akarás
megvan bennem, de a jó véghezvitelét nem találom.
Mert
nem a jót cselekszem, melyet akarok, hanem a gonoszt cselekszem, melyet nem akarok.
Ha
pedig én azt cselekszem, amit nem akarok, nem én cselekszem már azt, hanem a bennem
lakozó bűn.
Megtalálom
azért magamban ezt a törvényt, hogy a jót akarom cselekedni, mégis a rossz áll
közel hozzám.
Mert
gyönyörködöm az Isten törvényében a belső ember szerint. „
Leírja
itt az Ige azt az ellentmondásos helyzetet, amely egy harcot eredményez. A harc, amely a
belső és a külső ember között hangzik. Amikor én jót akarok tenni, mint belső
ember, a hústestem nem akarja. És én nem akarok rosszat tenni, de a testem azt akarja
tenni. Tehát egy konfliktushelyzetben vagyok, írja Pál, de mindamellett
gyönyörködöm a belső emberben Isten szerint. Mert a belső ember újjászületett
Istentől, a belső ember tulajdonságai vannak meg benne. Ezenkívül Isten szelleme is
benned lakozik a mai napon. Tehát az Isten törvényében gyönyörködöm a belső ember
szerint. A test pedig nem így teszi. A test engedetlenkedik, kívül akar engem
rekeszteni Isten akaratán kívülre. A gyülekezet pedig olyan emberekből áll, mint én
és te, akik tökéletlenségben vagyunk. A gyülekezet az a hely továbbá, ahol Isten
elrendelte a szentek tökéletesítését, ahol meg lehet tanulni azt, hogy hogyan kell
alávetni a hústest dolgait és egyre tökéletesebbé lenni.
A
tökéletlenségünket hogyan lehet a belső ember uralma alá vetni. Szeretnünk kell
tehát egymást annak ellenére, hogy tökéletlenségeink vannak, mindamellett
egységben, amely a mi Jézus Krisztusunknak jutalmára tekint.
Mert
valahol valaki egyszer valami hibát el fog követni, de mi tovább előre nyomulunk
szeretetben az igazságért, és a bűnt, a terhet, ami ránk nehezedne, azt
félretesszük az útból.
És
egységben együtt az Úrnak a Szelleme által egy szabadságban élünk. És a Szent
Szellem munkája által egy vonzást fogunk gyakorolni a világra.
A
világ nem fog vonzódni olyan gyülekezet után, akik százfelé vannak szakadva. A
világ egy egységesített testet akar látni. Mert a legkevesebb, amit megtehetünk, hogy
megengedjük a világnak, hogy a Szent Szellem csodálatos világosságát megláthassa
bennünk. És ezt akarjuk, hogy ez megtörténjen a gyülekezetben, hogy a Szent
Szellemnek szabadságot adjunk ebben, hogy a Szent Szellem képes legyen az Ő erejének
bemutatásában működni közöttünk. És ez kellene, hogy vonzza a szomszédainkat, a
városban, a világban kint élőket hozzánk.
Egy
dolog, amit szögezzünk le, hogy nem várhatod el a gyülekezetbe járóktól, hogy ők
tökéletesek legyenek. El kell fogadnunk egymás tökéletlenségeit.
Ámen! Ez a szeretet útja!
Egy
másik kulcs ahhoz, hogy elkerüljük a gyülekezeten belüli sértődéseket, hogy ne
léptessük elő magunkat.
A
következő Ige a választásoknál is kulcs Ige, annak ellenére, hogy nem értesz egyet
a véleményekkel.
Zsoltár
75/5-7 „Ne emeljétek magasra szarvatokat, ne szóljatok megkeményedett nyakkal.
Mert
nem napkeletről, sem napnyugatról, s nem is a puszta felől jön a felmagasztalás,
Hanem
Isten a bíró, aki az egyiket megalázza, a másikat felmagasztalja!
Ezt
újra és újra láttam a világban és a politikában is, az embereknek elképzelésük
sincs, hogy mi a mozgatórugó mögötte.
Ne
legyetek kevélyek, amikor szóltok. Mert egy alázatos teljességgel és szelídséggel
kell viselkednünk a másikkal, a keresztény testvérünkkel szemben.
Volt,
hogy más keresztény körökből megkerestek bennünket, és azt mondták, hogy mi
tökéletesek vagyunk, te pedig nem. Ne legyünk ilyen arrogánsak, mert egy ilyen magasra
emelt nyakból bukás előtt állunk, egy ilyen hozzáállással egy versenyhelyzetet
teremtünk keresztény körökön belül, és ez szakadásokhoz vezet, ahelyett, hogy
egység lenne. Ne várd el, hogy téged megkülönböztetett figyelemmel kezelnek minden
vonatkozásában. Ha végignézzük, hogy hányan mentek el köreinkből azzal, hogy én
nem adtam meg nekik a kellő tiszteletet. Kerüljük el ezt a csapdát, amibe saját
magunkat ejtjük bele. Ne ess bele abba a csapdába, hogy azt gondolod, hogy a te
véleményed mindig a Szent Istentől ihletett és megtéveszthetetlen.
Abból
is meg kell térnünk, amikor azt mondjuk, hogy – Isten mondta nekem, meg kell térni
belőle, mert rossz úton mész lefelé.
Maximum
azt mondhatod, hogy ezt a vezetést vettem, vagy úgy gondolom, hogy Isten mutatta nekem,
- mert tévedhetek is benne, el is véthetem. Ha ez kijön a szádból már bajban vagy.
A
pásztor a helyi gyülekezetben Isten képviselője és ő a helyi parancsnok.
Ha
az ő véleményük olyan szent, akkor adj nekik időt, hogy azt be is bizonyítsák Isten
szerint.
Vagyis
ha vallják, hogy Istentől vették a szent vezetésüket, akkor adj nekik időt arra,
hogy ezt be is bizonyítsák, mert neked egy dologra kell törekedned, hogy a szeretet
kötelékében megőrzöd az egységet. Ámen!
Megint
egy másik bölcsesség: - próbáljuk elkerülni azt, hogy a saját nehézségeink miatt
a gyülekezetet okoljuk.
Ésaiás
26/3 „Kinek szíve reád támaszkodik, megőrzöd azt teljes békében, mivel tebenned
bízik. „
A
gyülekezetet el kell különíteni azoktól a személyes problémáktól, amelyekkel
foglalkoznunk kell. Ne hozd be a személyes problémákat a gyülekezetbe. Természetesen
behozzuk a saját problémáinkat a gyülekezetbe, és azok vannak nekünk, de nem szabad
megengedni, hogy ezek a gondjaink megrontsák a légkört a gyülekezetben és
ellenségeskedéseket szüljenek. És kerüld el azt, hogy a gyülekezetet okolnád a
személyes problémáid miatt. Mert a gyülekezet nem felelős a te személyes
problémáidért. Sok sérelem és sok megsebesült szív van ezért a gyülekezetben és
az emberek ezeket a sérelmeket viszik magukkal, egyik helyről a másikra. Elmennek egyik
helyről a másikra és ugyanazokat a sérelmeiket viszik magukkal. Inkább foglalkozni
kellene azokkal, meg kell engedni, hogy Isten azokat meggyógyítsa, hogy képesek
legyünk az Úr dolgaiban azután előre haladni, hogy amikor bejövünk a gyülekezetbe,
akkor a gondolataink az Úron járhassanak és így meghallanánk jobban, hogy
személyesen mivel is foglalkozik velünk az Úr. Ezt fel is kell ismernünk.
Megint
egy másik útja, hogy elkerüljük a gyülekezeten belüli bántódásokat,
sértődéseket, ha úgy kezeled a másikat, ahogy azt elvárod a másiktól is, hogy
veled bánjon.
Máté
7/12 „Amit akartok azért, hogy az emberek veletek cselekedjenek mindazt ti is úgy
cselekedjétek azokkal, mert ez a törvény és a próféták. „
Nem
csak a Mózesi törvények részét képezte ez, hanem a királyság törvénye.
Sok
sértődés elkerülhető lett volna a gyülekezetekbe, ha az ember figyel arra, hogy amit
mond, arra a másik hogyan fog reagálni. Ezért figyelj arra, hogy mennyit és mit
beszélsz a másikkal, amikor csak úgy beszélgettek egy párbeszédben. És akkor
figyelj arra nagyon, hogy mit mondasz, amikor érzed, hogy ezek a sértődő érzelmek
kezdenek feltörni benned. És itt hozzáteszem még azt, hogy ez akkor történhet meg,
ha még meg nem bocsátás van benned valakivel szemben. Mert ha úgy gondolod, hogy te
már megbocsátottál neki és te ettől szabad vagy, de mégis beszélsz róla, vagy ez
feljön belőled, akkor még nem vagy szabad tőle.
Ha
ezt mind legyűrjük, akkor egy nagyon erőteljes gyülekezet leszünk.
Segíteni
fog nekünk, hogy szeretetben járjunk a
Prédikátor
5/3 „Mert álom szokott következni a sok foglalatosságból, és a sok beszédből
bolond beszéd.”
Ne
legyél goromba, ne legyél uralkodó, főnökösdit ne játssz a másik felett. Azt fogod
találni, hogy a legtöbb ember elkerül téged, mert ilyen magatartásformában
viselkedsz a másikkal. Úgy tudod elkerülni, ha egy kedvesebb magatartásformát öltesz
magadra, mindegy, hogy mi is legyen az a téma.
Zsidó
13/17 „Engedelmeskedjetek elöljáróitoknak és fogadjatok szót nekik, mert ők
vigyáznak lelkeitekre, mint számadók, hogy ezt örömmel tegyék és ne sóhajtozva,
mert ez néktek nem használ.”
Ez
akkor lehetséges, ha az emberek elkötelezik magukat a gyülekezetbe járásra, és
elszámolnak a vezetőség felé ezekben a dolgokban.
I.
Timótheus 4/1 „A Szellem pedig nyíltan mondja, hogy az utolsó időben némelyek
elszakadnak a hittől, hitető szellemekre és gonosz szellemek tanítására
figyelmezvén.”
Olyan
dolgokról beszélnek, amelyek nincsenek a Bibliában. Az emberek, amikor hallják az
igazságot, van, hogy nem tetszik nekik, hogy kiigazítják őket az Igéknek a
tükrében. Megsértődnek elmennek valahová máshová, ahol nem az Igét hallják. Nem
értettek egyet az Igével. Az Ige azért van ott, hogy ha kell, kiigazítson minket. Ha
az emberek az Igére sértődnek meg, akkor igen bajba vannak, mert az Igétől
elszaladni, az nem a megoldás.
Tehát
az embereknek képeseknek kell lenni elviselni az igazságot akkor, ha azt józanság
szellemével eléjük tárjuk.
Ez
egy nagyon fő alapdolog. És elég gyakran történő dolog, hogy az embereket megsérti
az Ige, ahogy hallják prédikálni, mert az elméjükben másban hisznek. Van, hogy
vallásos elképzelések és hitető beszédek győzik meg őket az igazságról, nem
tudják elfogadni az Igét.
Meg
fogjuk látni, hogy a Biblia mennyi mindent tár elénk, amit nem is tudtunk, hogy ott
van.
Megint
egy újabb pont a listánkon, hogy ne támadj rá a gyülekezetre, és ne legyél a
gyülekezet ellenére. Mit értünk ez alatt?
Példabeszédek
6/16-19 „E hat dolgot gyűlöli az Úr, és hét dolog utálatos előtte:
A
kevély szemek, a hazug nyelv, és az ártatlan vért ontó kezek,
Az
álnok terveket forraló szív, a gonoszra sietséggel futó lábak,
A
hazugságlehető hamis tanú, és aki szerez háborúságot az atyafiak között!”
Az
atyafiak között háborúságot szerezni. Aki itt vet magot magának, az nem jó talajon
találja magát.
A
világnak ezen a táján elég gyakran elhangzik, hogy mi szekta vagyunk. A legnagyobb
hazugság, amit az ördög terjeszthet. Hitlernek volt ez a szava járása. Rossz
közösség az ilyen.
Egyszer
egy pásztor megharagudott rám, hogy nem ismerem el őt, nem ismerem el a pásztorait. Ki
nevezte őt ki bírának felettem. Istennek nincsenek bírái. De meg van parancsolva az
Igében, hogy mi ne ítélkezzünk egymás felett. Főleg ha tudják, látják, hogy az
illető felkent. Isten a hosszú tűrésében sok mindent elnéz, de nem fog mindent
elnézni, amikor az Ő munkájával szembeszegülnek és van, hogy ilyenkor Isten belép a
képbe. Amikor háborúságot szereznek, viszálykodást vetnek, szakadásokat hoznak
Krisztus testében. Isten ennek ellene van. És Isten ellene van, amikor más
gyülekezetekkel harcolsz, és gúnyolod, kineveted őket. Miért nem születik újjá az
ilyen, aki magát kereszténynek nevezi, de nem az.
Mert
nem mást tesz az ilyen, mint sérelmeket okoz a másik szívén. Ki az, aki ilyen
viselkedésmódnak a közelében szeret tartózkodni?
Megnézzük,
Pál hogyan viselkedett.
Apostolok
Cselekedete 23/1-5 Bibliából!
Vagyis
a főpap megtehette, hogy ezt tette Pállal, és amikor haragra gerjedt, mindannyiunkkal
megtörtént már ilyen, hogy hirtelen válaszoltunk, szájon ütötték a törvénnyel
ellentétesen. És Pál úgy válaszolt, hogy téged meg Isten sújtson, te fehérre
meszelt fal. Figyelmeztették őt, hogy Isten főpapjával így beszélsz? - Látjátok a
neki járó tiszteletet? Vagy a kormányban a tisztviselőknek, a gyülekezet
szolgálóinak, tisztelet jár Istentől, ezért nem kezdjük ki, hanem békén hagyjuk
őket.
Nézzük
meg, hogy hogyan javította ki önmagát Pál? - Nem tudtam, hogy ő a főpap! Azonnal az
Igéhez fordul vissza és kiigazítja magát. Meg van írva, a te néped fejedelmeit ne
átkozd, ne szólj gonoszul. Kiigazította magát Pál visszakanyarodva az Igéhez.
Valószínűleg
szerette volna visszapofozni a főpapot, de azt mondta, - én itt megállok, és hagy
tegye ezt Isten.
Tanulság
nekünk, hogy nem szabad úgy belépni a gyülekezetbe, hogy közben gonoszul szólsz a
gyülekezet vezetője ellen. Soha nem mehetsz úgy be a gyülekezetbe, hogy a
vezetőséget pl. lejáratod.
Persze
azt meg kell nézni, hogy nem jönnek-e ki hamis tanúk abból a gyülekezetből, vagy nem
jön-e ki Isten káromlása abból a gyülekezetből tévtanokban abból a
gyülekezetből? És ha ezután bemész abba a gyülekezetbe, nem beszélhetsz gonoszul a
vezetőségről.
Vallásosak
szokták mondani, hogy – ott csak a hazugságot tanítják. Az újjászületés is csak
egy hazugság. Változnak az idők egy kicsit. Százezrével vannak még mindig
törvényeik és tanaik. Amikor én kijelentem, hogy nem vagyok törvények alatt, sem a
zsidó, sem a keresztény törvények alatt, akkor ez elkeseríti őket. Szórólapokat
terjesztenek ezzel kapcsolatban.
Vallásosakról
van szó, nem hajlandók kijelentést venni.
Tehát
soha nem lehet az illető háta mögött így beszélned. A gyülekezetben nem
beszélhetsz a vezető háta mögött, - ellene. Ha ezt teszed, akkor Isten ellen
beszélsz és nem az illető ellen! Onnantól kezdve neked és Istennek van dolgotok, amit
rendbe kell tenni. Ha egy szolgáló neked rosszat tett, akkor ne reagáld le a helyzetet
úgy, hogy az ellentétes legyen a Biblia útjával. Hétről hétre kellett ilyen
helyzetekkel foglalkoznunk.
I.
Timótheus 5/18-19 „Mert azt mondja az Írás, a nyomtató ökörnek ne kösd be a
száját, és: Méltó a munkás a maga jutalmára. Presbiter ellen vádat ne fogadj el,
hanem csak két vagy három tanúbizonyságra.”
Itt
a gyülekezeti véneket, vagy a pásztort is idetehetjük, erre a helyre.
Tehát
nem fogadhatsz el pásztor ellen sem vádat, csak ha ketten, vagy hárman vádolják.
Vagyis ha valakinek panasza van a pásztor ellen és csak egy panasz érkezett, az nem
jelenti azt, hogy ezzel a panasszal körbetelefonálhatod az egész nyájat.
Pál
mit tett ilyenkor? Pál arra tanítja a hívőket, hogy hogyan tudnak egységben maradni a
gyülekezetben.
Az
ellenségnek nem adunk lehetőséget, hogy belépjen, és sérelmeket okozzon a hívők
szívében. Mindez csak akadályozná az Úr munkáját. És ne állj bosszút további
pletykálkodásokkal, és ne járasd le őket a hátuk mögött.
Vagy
még ennél súlyosabb, hogy ne hazudozzál róluk a hátuk mögött. Legyél te odaszánt
az igazságra.
Máté
Evangéliumban van egy Ige, ami útmutatást ad arra vonatkozóan, ha a gyülekezet egy
tagjával kell foglalkozni, ha valaki a gyülekezetben rosszat tesz neked.
Máté
18/15-16 „Ha pedig a te atyádfia vétkezik ellened, menj el és dorgáld meg őt
négyszemközt, ha hallgat rád, megnyerted a te atyádfiát,
Ha
pedig nem hallgat rád, végy magad mellé még egyet vagy kettőt, hogy két vagy három
tanú vallomásával erősíttessék minden szó.”
Vagyis
ha valaki rosszat tett ellened a gyülekezetben, nem ad jogot neked arra, hogy az egész
gyülekezetben szétharsogd azt, az egész gyülekezetet értesítsd felőle.
Azt
mondja neked, hogy egy szót se szólj senkinek, hanem menj el ahhoz az illetőhöz. Így
nem lenne soha pletykálkodás a gyülekezetben, és ez nagyon fontos Istennek. Az
emberek, van, hogy megsértődnek a gyülekezeten belül egymásra, és ha így tennénk,
hogy visszamennénk az illetőhöz, akkor azt rögtön lehetne rendezni. Nem beszélik
meg, nem beszélik ki magukból, és így magukban hordozzák azt a sértést!
Így
növekszik a keserűség gyökere bennük és rontja meg a környezetüket. Tehát a
gyülekezetben mindenki mással megbeszélik, hogy milyen bántás érte őket, de azzal
az illetővel nem beszélnek, akitől a bántást kapták.
Pedig
ez Istennek a rendelete az ember felé. Ha ezeket a helyzeteket pontosan kezeljük az Ige
szerint, akkor elkerüljük a megkeseredést és az emberek sem fognak keserűség miatt
elmenni a gyülekezetekből. Azt se felejtsd el soha, hogy egy dolognak két oldala van,
az egyiktől és a másiktól hallott, úgy hogy soha ne hallgass ezekre a pletykákra.
Mindig
szerezd be az összes tényállást, mondta egy ismerősöm. Ezért nem hozok én sem
döntést semmilyen ügyben, amíg valamennyi tény nincs a birtokomban.
Még
néhány érdekesség
I.
János 2/10 „Aki szereti az ő atyjafiát, az a világosságban marad, és nincs benne
botránkozásra való.”
Vagyis
kötelezd el magad szeretetre és a megbocsátásra. Ha az ember elkötelezi magát arra,
hogy szeretetben jár a másikkal, akkor készen áll a szíve arra, hogy megbocsásson
és elfelejtsen nagyon sok mindent. És ne hordozz magadban neheztelést a másikkal
szemben, mert az megteremti annak a lehetőségét, hogy keserűséget hordozz a
szívedben, mert az befolyásolja a hitünket.
Most
pedig egy fontos jön!
És
ne vegyél részt mások vitáiban és sértődéseiben. Vagyis valaki elmondja neked,
hogy mit tett az illető vele, és amikor te ezt hallod, akkor te is elkezdesz arra az
illetőre neheztelni és rosszat gondolni róla.
A
Galata 6/1-2-ből tanuljuk, hogy egymás terhét hordozzuk inkább e helyett, - szellemi
terhét. De ha túlontúl belemész, akkor azt fogod észrevenni, hogy saját magadat
is belevontad ebbe és nagyobb teher nehezedik így rád, mint kellene.
Zsoltár
15/1-3 „Uram, kicsoda tartózkodhat sátorodban, kicsoda lakozhat szent hegyeden?
Aki
tökéletességben jár, igazságot cselekszik, és igazat szól az ő szívében.
Nem
rágalmaz nyelvével, nem tesz rosszat felebarátjának, és nem szerez gyalázatot
rokonainak.”
Miközben
a másiknak az esetét hallgatod, beleeshetsz abba a kísértésbe, hogy te magad is
megbotránkozol. És ez így nem bölcs és ellentétes az Igékkel, mert az illetőnek a
sértődése lehetséges, hogy a saját hibájából van, vagy egy egyszerű
félreértésből, vagy véleménykülönbözőségekből van, vagy a saját
ellenszegülő hozzáállásból van, vagy gyermeki még a gondolkodásmódja, nem
növekedett még fel.
A
megsértődött embereknél megfigyelhető, hogy próbálnak maguknak szimpatizáns
füleket találni, akik majd meghallgatják őket. Vagyis ne végy magadra a
másiknak a sértődéséből semmit sem. Ezért hívnak fel ugyanis ilyenkor telefonon
és kibeszélik magukból mindazt. Ezt is végig kellett szenvednünk sokszor.
Megint
egy másik bölcsesség, hogy ne vegyél magadra semmit sem személyesen a
prédikálásból, ha csak nem rád vonatkozik. Sokat mondják az emberek, hogy már
megint rólam prédikált. Ha nem szólaltál volna meg, senki nem tudja meg,
másrészt nem kell személyesen magadra venni, ha nem rád vonatkozik. Pásztorok is
volt, hogy megsértődtek, hogy én ellenük prédikálok. Valahol a Szent Szellem talált
rajtad ott egy érzékeny pontot és nem fedezted fel, hogy azzal foglalkoznod kell, és
alkalmaznod kell azt, amit hallottál az életedre.
A
Szent Szellem mutatja, hogy miről prédikáljunk. És a Szent Szellem mindig hoz egy
belső meggyőződést. Mi nem személyesen egy embernek a helyzetére vonatkozóan
prédikálunk. Tehát ezt le kell szögezni magunkban, hogy a prédikátor nem egy
embernek prédikál, hanem az egész gyülekezethez szólja Isten Igéjét. És ez a Szent
Szellemnek a feladata, hogy rád vonatkoztassa, ami a tiéd. És ma is volt biztos
mondandója mindannyiunkhoz. Lehet, hogy túl későn jött elő ez az üzenet, de azt
hiszem segített nekünk, és akik bejönnek a gyülekezetbe, azokon tudsz segíteni.
Amikor
én jöttem az országba, soha nem láttak az emberek addig női prédikátort, vannak,
akik a mai napig sem tudják ezt megemészteni. Nem voltak ilyen összejövetelek, csak a
hagyományos gyülekezetekbe jártak addig. Volt, aki soha nem járt előtte
gyülekezetbe, ateisták voltak és újjászülettek, nincs bennük kép arról, hogy
esetleg valamikor egy Istentiszteletet fognak vezetni, pedig lehetséges, hogy
prédikátori elhívásuk van. Vagyis ilyenkor ki kell, hogy fejlődjön a kép
önmagáról, hogy ő erre képes, ilyenkor nem segít, ha a többiek megbotránkoznak az
elhívásán.
Remélem,
hogy a dolgok változnak, a Szent Szellem jelen van és Ő a gyógyító, most fogunk
imádkozni értetek.
Remélem
ma merítettetek mindebből, főleg akik az elején vannak és nem fognak már mindezekbe
beleesni. Még hozzátehetnék ehhez a listához további pontokat, de az is elég már
mára, ha felismerjük azokat a helyeket, ahol szeretetben kell járnunk. És keressük
mindannyian a szívünkben és törekszünk arra, hogy ezentúl jobban járjunk.
Mondja
mindenki, hogy – ezentúl jobban teszem a dolgom.
Dicsérjük
az Urat!
Ámen!